Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria - 17 oktober 2010 19:52

Jag har startat en grupp för Svenska marsvinsföreningen Norrort på Facebook. Tanken är väl att först och främst visa att vi finns men även att väcka intresse för er som har två marsvin hemma och vill dela med er av bilder, erfarenheter eller så.


Gruppen heter alltså Svenska marsvinsföreningen Norrort och alla är välkomna!


Även ni "gamla" medlemmar får jättegärna gå med!


Just nu är den lite under konstruktion för jag är inte så jättehemma på det där riktigt ;-)

Av Maria - 17 oktober 2010 19:43

Hann inte riktigt med att skriva hur det gick igår när jag kom hem och hela dagen idag har ägnats åt styrelsemöte! Såhär blev reslutatena!


Desideria Queen

pet - 1/1 90p silver!

ras - 1/1 89p CK!!


Beata Queen

pet - 1/3 92p silver BIS PET 1!!

 

Betty Queen

pet - 2/3 91p


Chindira

ras - 1/1 87p


Cleopatra

ras - 1/2 88p


Beata lyckades pussa till sig en bis 1:a! Lilla hjärtat :-) Och att Desideria fick ett CK gjorde hela min dag! Riktigt stolt är jag. Fick kommentaren lite flammig på båda creamarna men det är bara mig att skylla. Jag trimmade för sent. Men jag hoppas att de hinner jämna ut sig till Kallhäll :-)

Av Maria - 15 oktober 2010 21:14

De största otänkbara har hänt. Våra utställningsplattor är puts veck inser vi sisådär 8 timmar innan vi ska åka. Inte hinner vi göra några nya nu inte! Men vart sjutton är de? Ringde i lite halv panik till M som är snäll och packar ner några extra till oss :-)


Alla djuren är iallfall badade och putsade nu. Det är himla smidigt när man ska bada Betty och Beata för de kan man bada samtidigt. Den ena sitter snällt i hörnet av badkaret och väntar medans den andra badar och tvärom. När det ska fönas ligget de och myser tillsammans så man får liksom två föningar i en! Himla smidigt! :-) Vi har satsat in oss på att åka 6 imorgon då det ryktas snö. snö+sommardäck=köra lååångsamt. Här har det faktiskt kommit ett par flingor! :-D Vintern närmar sig!


Fick tillbaka studien idag. Mvg! Blev så glad att jag studsade! Så min helg är gjort oavsett hur det går imorgon. Men med tanke på att jag har en tredjedel av pethonorna ska man nog lyckas med en klassvinnare iallafall :-) Hur det än går är alla vinnare för mig! Ni anar inte hur exalterad jag är över att visa Desideria! Jag tycker hon bra bra underfärg, ska bli roligt att visa henne för domaren och se om jag förstått det hela med cream rätt ;-) Det vore ju liksom en stor fördel! En stor fördel med att utställningen är i Valbo är Thai Take Away restaurangen på andra sidan gatan. Jag vet redan vad jag ska äta till lunch!!


Men bara för att det snöade idag ska jag gå och göra mig lite julte. Sen är det nog sängen som gäller.


Vi ses imorgon alla marsvinsmänniskor :-)

Av Maria - 15 oktober 2010 05:52

Godmorgon allesammans! Och så var det äntligen fredag!


Provet igår satt som en smäck! Är inte nervös över reslutatet :-)

Nu sitter jag redo och ska om en halvtimme kila iväg till bussen för min sista "skol" skoldag på 6 veckor, den ni ;-) Nu väntar praktik på skolan!

Idag får jag veta hur det gick för mig på skansenveckorna. Vi läste ju etologi (beteende) och på provet var jag 1 poäng ifrån mvg, retligt! Men idag får vi alltså tillbaka rapporterna vi gjorde på våra 6-timmars studier.


Slutar senast 14,00 idag och ska rusa hem, eller ja rusa så mycket det går och hoppas på att sl är på min sida idag! Igår fixade jag småtjejorna( dvs. 3 av 5) så pass klart att det bara är och bada dem. Betty och Beata måste fortfarande filas lite på :-) Men det känns ändå rätt lugnt.

Matteprovet blev uppflyttat från idag! Skönt! Annars hade jag kunnat börja gräva min egen grav :-p


Om jag inte hinner skriva något ikväll så ses vi imorgon alla goa marsvinsfolk, ni andra; ha en bra dag ;-)

Av Maria - 14 oktober 2010 09:58

Idag börjar jag inte förän 12:40! Himla skönt med en sovmorgon! Det kan behövas efter vad som väntar de kommande veckorna.

Gick upp rätt tidigt ändå för jag var tvungen att plugga lite till provet idag, och så har jag fixat lite med djuren. Jag kommer aldrig hinna gör allt imorgon annars. Det är 5 djur som ska badas, smörjas, filas och allt vad det är. Men Desideria är klar Med både trimmning, filning och smörj så hon ska bara badas. Men bada vill jag göra imorgon så de är så nybadade som möjligt :-)


Idag är det prov i kurden hundar på inlärning och så. Känner mig faktiskt rätt hemma på det. Igår var första gången jag längtade efter att ha matte lektion för jag låg perfekt i fas och vi skulle bara repitera inför provet på fredag. Tro inte då att min mattelärare som aldrig varit sjuk tidigare var sjuk igår! Så nu kan det vara så att vi ska ha prov imorgon utan repetition. Men jag har fått med mig hela klassen på att vi ska stanna över nästa vecka när vi inte har vanlig skola och göra provet då vi har en lektion skriven i hans schema. Hoppas han går med på det annars är jag k.ö.r.d Försökte plugga matte igår med det går bara inte. Jag blir så galet arg på mig själv att jag bokstavligen måste bita ihop för att inte slänga matteboken i öppna spisen. Sen är hela kvällen förstörd och alla som är i närheten av mig får lida. Mamma är så söt som verkligen sitter och försöker förstå matten för att kunna hjälpa mig. Men det är svårt att få hjälp när jag läser en kurs ingen i familjen har läst. Men nog ska jag klara den kursen också! :-)


Jag sitter faktiskt och dricker julte, är det för tidigt? Men jag såg faktiskt pepparkakor på ica häromdagen och hörde att en druckit julmust igår. DÅ får jag dricka julte. Men jag tänker vänta till åtmintone mitten på november till jag dricker glögg och äter pepparkakor :-) Eller om snön kommer tidigare än så ;-)

Av Maria - 12 oktober 2010 21:33

Kom precis hem, vi hade ju praktisk träning med hundar idag så det blev en rätt så lång dag :-) Nu måste jag plugga litegranna för imorgon har jag en redovisning i svenska.


Idag har jag saknar morfar något enormt. Sommaren gick endå relativt smärtfritt förbi men nu är det som om jag har en tunn tunn bubbla runt mig som allt är jättebra i tills något ynka pynka litet händer som gör att bubblan spricker. Jag kan knappt lyssna på radion för något i varenda låt kopplar jag till honom och det svider i hjärtat. Ni vet att man brukar säga att knytnäven är lika stor som ens hjärta? Jag vet varför morfar hade så stora händer, han hade ett enormt hjärta. Nog för att det finns ett par änglar nere på jorden men den finaste av dem alla har flygit tillbaka..

Av Maria - 11 oktober 2010 21:48

Kände att det var ett tag sen det var ett rent marsvinsinlägg här!

Så länge sen att jag inte minns hur pass mycket jag sagt om vad som sker i burarna.


Elsa går med Zambezi och hade i igår gått 8 veckor. Vägde henne och klippte klor då men vill inte ta upp henne mer nu på två veckor utifall hon är i slutet på dräktigheten. Hon är så lurig med att gömma ungarna i magen!

Hoppas hoppas hoppas att Zambezi är pe bärare så vi får några lemonungar, det finns chans till att han är det om jag inte minns hans stam helt fel.


Någon som däremot kan vara pe bärare är Amelia, dotter till Elsa, som också går med Zambezi nu. Hon har gått med Zambezi i 3 veckor så där är de ett tag kvar.


Ikväll har jag fixat en del med registrering. På c-kullens stamtavlor behövdes det kompleteras med Alvars stam då den saknades. Sen såg jag att jag reggat Chimaria som eng. crested. Varför jag nu gjort det när hon är self!? Har lagt allt i ett brev och skrivit en fin lapp till registratorn och ska posta det imorgon påväg till skolan.


Nu har jag Kajsa här brevid mig som ligger och drömmer, hon jamar och gnäller. Min sötnos! Här har ni en bild på tröttmössan.

Ett rykande färskt foto med min inte allt för bra webbkamera. Men det är ju objektet som gör bilden ;-) Min älskade kissekatt


En annan bild jag hittade på datorn var på Prinsessan, när hon var sjuk med sin böld på halsen. Förresten, veterinären sa att chansen att hon skulle klara sig var minimal. Det där marsvinet måste ha ett hjärta av stål med tanke på vad hon klarat av. Livmoderinflammation (och den var inte nådig), förväxta tandrötter följt av en varböld stor som en golfboll under hakan, och urinsten bara för att nämna en del. Men ändå är hon pigg som en lärka och är alltid först fram till burkanten när man kommer in!

Visst ser det ut som om hon ler? med morot runt hela munnen dessutom! :-p


Nu ska jag ta och mysa ner mig med katten! 

Av Maria - 11 oktober 2010 17:45

Körlektionen idag gick superduper! :-D Fick lite grejer vi skulle hem och träna på tills nästa lektion som blir om ungefär en månad. Det var lite nervöst i början, köra en bil jag aldrig kört. Men ingen bil eller människa kom till skada. Fick tillochmed beröm för att jag redan var så bra sa han!


Nu har jag pluggat en hel del och mailat lite granna. Hade fått ett mail från CSN om ett erbjudande från tidningen Cosmopolitan. Om man betalade 79 kronor fick man tre nummer, en parfym och en locktång. Jag körde till och klickade ;-)

Snart tänkte jag ta tag i marsvinen och trimma det sista, smörja lite tassar och sånt också :-)


Imorgon är en lång dag i skolan. Jag har valt kursen hundar och imorgon har vi praktisk träning från17,30 - 19,00. Så det blir att äta middag i stan någonstans. Men det ska bli riktigt roligt att få träna hund!


Apropå hund. Jag pratade just med pappa om hunden de hade innan och när jag föddes. Han kunde svara i telefonen. När det ringde och pappa sa "gå och svara" lyffte han på luren men stog sen bara och stirrade på den istället för att skälla hej. Åh tänk om han levt nu..

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards