Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under april 2009

Av Maria - 23 april 2009 17:58

Tog upp Sickan nyss och både jag och mamma är nästan säker på att hon är dräktig. Vi känner inga tydliga foster men när man tog upp henne kände jag stor skillnad på magen och den känns "spänd och tung". På söndag har hon och Zambezi gått ihop 7 veckor och eftersom P sa att hon var svår att känna på kan man ju hoppas att hon blivit parad från första dagen!


Idag skrev vi nationella proven i matte i skolan. De två första delarna. Det kändes hur bra som helst och jag fick lite inside information av matteläraren att jag inte alld behövde vara orolig över betyget. Så antagligen har jag klarat mig såhär långt! Imorgon är det vanliga diagnostiska prov i matte och sen är det helg följt at ännu fler matte nationella. Men då diskussion. Hua säger jag bara! Jag är inte aaaalls bra på att förklara hur jag tänker alltid.

Här är det riktigt sommarväder! Imorgon ska det bli runt 20 grader så jag har planerat att ha klänning :) Eller åtminstone en tunika. På kvällen pratas det om filmkväll men jag får se om vi hittar någon stans att vara :)


Ha det bra alla marsvinstokar och icke marsvinstokar! ;)

Av Maria - 21 april 2009 18:29

Lilla söta Kajsa har varit hos farbror doktorn igen. Urinprovet vi lämnade in visade kristaller och bakterier. Så nu går hon på Baytril och specialfoder. Hoppas för allt i världen att hon blir frisk nu..Hon åt ju en antibiotika kur för några veckor sen men alltså vart hon inte frisk då. När hon ätit sitt specialfoder har jag varit inne på Djurhuset för råd och hon ska då få fortsätta med ett specialfoder men inte lika dyrt..Om det nu är så att hon har lätt för att få kristaller.


Idag efter skolan åkte jag och M ner på stan! Eftersom jag fyllt år och fick en del pengar hade jag rätt mycket att handla för! ;) Köpte mig en blommig blus, matchande nagellack (var tvungen :p), ett jättesött hårspänne med pärlemopärlor på, hårklämmor och ett hårband :) Ja, och en ramlösa! :p Men allt detta gick inte på mer än 200 kronor! Blusen var på mega rea! Sen köpte jag faktiskt en liten sak på HM som jag bara tyckte det stog "Prinsessan" på. En liten rosa ask med hellokitty som innehåller rosa tops,pads och bomullstussar. Perfekt till utställning! Anmälan skickades in sent och bra igår. Med blir Bea i pet och ras (hoppas på sista cert!!!) ,Algot i pet och två teddy tjejer :) Prinsessan får stanna hemma då hon är så knotig på rumpan. Kan vara ganska skönt att bara ha några få djur också :) Och för allra första gånger på alla de 5 år jag har hållt på ska jag ställa en hane! Ska bli kul! Han är en tegelsten så alla med hanar i 8-12 klassen får se upp för Algot! ;)

Av Maria - 19 april 2009 21:38

Sådär ja! Då är jag inflyttat i det nya rummet! Än finns det ingen belysning (lite smått jobbigt) och listerna runt dörr och fönster saknar, även uppe i taket.

När väggarna är slipade och spacklade. Både golv och vägg var orangea. Hemska :p Dock inte så orange som det ser ut på bilden.


Efter slipdamm,färgklet och rum i vardagsrummet blev reslutatet såhär!

Ni får ha överseénde med listerna som ska upp, lite stökigt i hörnet, belysning och gardiner som saknas. Men visst vart det fint? Jag älskar färgerna!! Laminatgolv har jag alltid velat haft, tycker det är så skönt att gå på! Rummet är ganska litet men jag tycker det är hemtrevligt och mysigt :) Och det bara skriker Maria om det!! Upp ska också lite tavlor,spegel, en hylla och Kakans rosetter, som jag lovat mig själv att alltid ha uppe.


På kvällen idag kom mormor och morfar och kusinerna med föräldrar hit för lite födelsedagsfika :) Fick pengar så jag klarar mig ett bra tag! Igår fick jag även en jätte söt blus av systern min. Och när mamma har tid ska vi till IKEA så jag får mina presenter av dom med.


Nu är jag trött efter all städning och fixning i rummet. Och faktiskt ett litet stooooort lyckorus alldeles nyss! Heeeemlis!! ;)

Godnatt alla vänner!


Av Maria - 18 april 2009 11:36

Hipp hipp hurra hurra hurra hurra!!

Idag fyller jag år! hela 16! Igår kom vännerna hit och satt på mig ögonbindel och jag fick sätta mig på en moppe och blev körd runt runt. Tillslut, när jag blivit tillräckligt snurrig var vi framme vid en strand där grillen stog färdig och allt! Vi grillade korv, machmellows (stavning) och tog en del roliga kort ;) Vädret var perfekt, ca 10 grader varmt och solen höll just på att gå ner :) När vi grillat färdigt åkte vi alla hem till M och fjantade lite. Spelade brännboll, sjöng singstar och åt tårta :) I present fick jag ett presentkort på Vero Moda och en kaka som de flesta vet att jag är helt tokig i. Tackar mina vänner extremt då de gjorde det till en toppenkväll!


En annan positiv sak då! JAG KOM IN PÅ GYMNASIET!! så som jag förstog det så fick jag inget brev då de låg i stockholms län, men de som jag tog som fjärde val ligger inte där och därför fick jag brev från dom. Men jag var inne och kollade på gymnasieintagningshemsidan och då stog det att jag kommit in på allihopa! Och mina poäng var högre än medianen på Spånga.

Det här var alltså bara en preliminär intagning för mina julbetyg men förhoppningsvis jobbar jag upp några av betygen och höjer mig i poäng. Så i juli någongång får jag veta om jag kommer in på riktigt.


Rummet börjar bli riktigt fint nu, väggarna är målade en gång, de ska målas en gång till idag. Golvet ska läggas och förhoppningsvis hinner vi till IKEA där jag ska få saker till rummet som present :) Jag har lite grejer jag kommit på :)

Av Maria - 16 april 2009 16:49

Inget brev idag heller..

Fick veta idag att de kan komma brev enda till imorgon. Håll tummarna nu hörrni..

Av Maria - 15 april 2009 16:52

Fick hem ett brev idag från Ökna gymnasiet, som jag valde på fjärde plats, att jag kommit in preliminärt. Men har inte fått från någon av de andra tre skolorna. Betyder det här nu att jag inte kommer inte på Spånga ELLER Djurgymnsiet?? Och att jag antingen måste pendla eller åka buss vaaarje morgon till Nyköping?? Om det ens går någon buss eller tåg? Eller måste jag bo på internat som vi räknat kommer kosta 100 000 innan jag gått ut?

Just nu känns allt hopplöst och jag vet inte om jag ens kommer bli djursjukvårdare! Fick ett samtal nu som absolut inte gjorde saken bättre..


Juste, fick G på engelska natioella. Besviken..

Av Maria - 14 april 2009 19:11

Ja nu finns det inte så mycket att göra..

Min dator är urkopplad, mitt rum är flyttat till vardagsrummet och mitt "framtida" rum är tomt, ekar och luktar spackel. Jag har bara marsvinen att vara hos, men det gör inte mig något! ;)


Imorse var jag av någon anledning jätte glad och på toppen humör. När jag fixade iorning mig hade jag för en gång skull lust att ens försöka göra något fint av håret. Det brukar jag inte orka utan det brukar sluta i en knut. Men nu när jag hade min nya tröja som jag köpte igår och hittade ett jätte sött armband som jag fick låna av mamma kände jag mig jätte fin och hade lust att göra något sött med håret. Hittade ett gulligt vanligt (gammalt) spänne. Som jag satt upp det översta håret med lite löst. Nu har jag blivit helt kär i spännen och just nu är det den första och hitills enda saken som står på min önskelista :p Skoldagen var helt ok. Gjorde egentligen ingenting, började virka på en liten nalle som jag repade upp gång på gång. Får se om jag gör något åt den eller om jag struntar i det. Jag hade idrott idag som jag inte haft på 100 år. Vi körde fotboll och jag sprang som en tok! Såg ut som tomato-face när jag slutade :p Men jag är minsann en fena på att sno bollen!! Sticker in min lilla fot och svipps så har jag den.Men att sikta är inte min starka sida så det fick de andra stå för ;) Justja, jag höll på att glömma. Minns inte om jag sa att det kändes som om svenska muntliga nationella gick så bra? Men bättre kunde det inte gått för reslutatet av att min mun gick i 180 och huvudet jobbade som en tok var inte sämre än MVG!! Så nu är jag inte alls ledsen över mitt IG längre! ;)


Efter skolan åkte jag ner till färgaffärn för att kolla färg och/eller tapet med pappsen. Jag har bestämt mig nu efter mycket om och med. Det blir en väv. Inte sån där grov sjukusväv utan en fin som knappt ser ut som en väv. Väggarna ska vara ljust beige i basfärg och som fondvägg ska jag antingen ha lite av en kaffe latte eller ljus block choklad. Har inte bestämt riktigt än. Vi köpte inget ännu men förhoppningsvis kanköpa färg och börja måla väggarna imorgon. Om mamma hunnit måla taket då. Sen är det bara golvet kvar. Självklart lägger jag ut före och efter bilder! Eller riktigt före är det inte men jag fotade nu då rummet var helt tomt och de hemska (sorry mamma) väggarna var kvar. ;)


Ska försöka anmäla till Sorunda idag. Ior som jag hade sån lust att ställa byter jag nog ut mot Algot. Ior hade inte den tegelsten till kropp längre som jag mindes. Kanske att han hinner äta upp sig men. Algot däremot är super duper! Har ju sagt några gånger att jag ska ställa honom men vi var osäkra på om det skulle gå och få ihop han och Didrik igen sen när dom varit isär då det var knepigt att få ihop dom. Men Didrik var med ner till Lessebo och det var inte några som helst problem att stoppa ihop dom sen igen. Så nu kan jag ta och ställa Algot! Två långhår.. Jaja ;)

Nu ska jag nog ta och trimma lite marsvin :)

Av Maria - 13 april 2009 17:48

Nu har jag pussat hej på alla djuren och kollat läget i huset.

Mamma och pappa är mitt uppe i renoveringen och byte av rum. Deras rum, som tidigare var mitt, är så gott som klart. Medans mitt, som tidigare var deras är helt tomt och tapeten på väggarna är nedrivna. Så fort som möjlgt i veckan ska vi åka och kolla på tapeter till mitt rum för att kunna sätta igång att renovera där med :) Så slipper jag sova i vardagsrummet allt för länge. ;)

Direkt när jag kom hem tog jag upp Sickan och klämde efter ungar, de har gått ihop i 5 veckor nu men jag vet att hennes tidigare kull kände P väldigt sent, så hon kanske är en sån hona som man inte känner på fören i vecka 7 eller så. Det är bara att vänta och se :)

Prinsessan har blivit toppen i kroppen! Hon är som en tegelsten förutom att hon är lite knotig på baken.


Kajsa har börjat kissa blod igen sa mamma nu när jag kom hem..

Hon är helt pigg och jamar och gosar lika mycket som alltid men någon knas är det ju om hon fortfarande kissar blod trots att hon fått antibiotika. När hon gick på medicinkuren var vi in med urinprov för säkerhets skull men det visade inga som helst fel. Inga kristaller eller stenar. Så imorgon måste vi ringa till veterinären igen för att antingen få en ny kur utskriven eller göra några andra prover. Lillskruttan..


Mitt lov då! Jag har haft det underbart! En hel vecka med sin allra bästa vän:) Vi hade inte alltid något att göra, med det gör ingenting, huvudsaken är att vi är med varandra! :) Det var trist att lämna varandra när man har varit med varandra i en hel vecka. Men jag hoppas att det inte dröjer länge tills nästa gång vi ses :)

Jag fick en tidig present av Sara då jag fyller år på lördag. Fick ett par superfina gladiatorsandaler, som jag länge velat haft! Lägger ut bild sen! ;)

Idag innan jag hoppade på tåget gick vi på stan och kikade lite också, då köpte jag en tröja som jag gått och suktat efter läääänge. Och jag och Sara köpte ett fyrpack med ringar som vi delade på och har :) Vänskapsringar :) Dom är hur fina som helst!


Nu ska jag gå och äta! :)


Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards