Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under januari 2009

Av Maria - 30 januari 2009 18:02

Efter att ha läst alla bloggar sjuttioelva gånger, suttit i massagestolen en halvtimme, druckit tre koppar varm choklad, gått runt i butiken och kollat på allt kakel, ätit en ljuvligt god bulle och läst alla bloggar yttligare 1000 gånger så kommer jag inte på något mer att göra här!!

Chokladen är så god att jag funderar på att ta en till, men dom börjar dom nog undra.. Bullen jag åt var nån nybakt saftig bulle från ica maxi.

En massage stol har dom här. Eller ett helt relaxrum!! Med bastu,dusch,massagestol, träningsredskap,en stereo och lite kuddar. Lite fusk!! Nu börjar dom släcka ner i butiken så jag tror nog att vi ska åka vilken sekund som helst för att hämta Sara.

Sålänge kan jag säga att SYO:n va i skolan idag. Och när hon visade hur man gjorde en ansökan tog hon de gymnasium som jag ska ta som andra handsval. Hon tog precis den inriktingen jag vill ha också. När jag kollade runt mig satt alla och kollade på mig, undra om de visste att jag skulle söka dit kanske ? :p

Nu släcker dom ännu mer och jag börjar bli lite smått mörkrädd.

41 minuter kvar tills jag får träffa Sariiiiiisen!

Av Maria - 30 januari 2009 14:58

Sitter i personalrummet på pappas jobb. Det finns en sån där kaffe automat här som gör ljuvligt god varm choklad! Är himla sugen på en kopp men det gnisslar så mycket när man ska få ut en kopp. Tycker det är lite pinsamt, speciellt när det är mycket kunder i butiken. :P

Pappa slutar vid 6-tiden och då ska vi till tågstationen och hämta Sara. På hemvägen åker vi nog förbi macke donken eller så för vi ska direkt till Jenifer där det är filmkväll. Ska bli kul att se allas reaktioner när de ser Sara. Vet att vissa läser bloggen och de har nog fått sig en bild av henne. Usch vad det känns knäppt att skriva på det här tangentbordet, får sudda hela tiden.

Nu ska jag kolla runt på lite bloggar sen ska jag gå och göra mig en kopp varm choklad, oavsett om det är pinsamt eller inte! :P

Av Maria - 29 januari 2009 17:38

Imorse fick jag en liten chock när jag klev utanför dörrn. Allting var alldeles vitt! Jag trodde det var slut på vintern för att det hade börjat blivit plusgrader och all snö som fanns tidigare hade bara blivit till äckligt slask.

Och jag som tänkt att man kanske kunde åka moppe i helgen. Men icke.

Men iof är det ju januari fortfarande och det ska ju vara vinter i någon månad till.


Bara för någon minut sen bokade jag biljetter så Sara kan komma ner hit över helgen! :D Ska bli så kul att få ses igen! Och kompisarna här hemma har faktiskt tjatat om att få träffa henne! :p Värsta helgplanerna har dom gjort upp med filmkvällar och allt vad det är. Har fått önskemål av Sara att åka till Stockholm också, så det lär vi göra :)

Nä nu måste jag nog springa av mig lite lycka! Jag är så glad att jag sitter och fnissar för mig själv!

Hej hopp!

Av Maria - 28 januari 2009 16:48

Då var det onsdag. Två dagar kvar till helg. Tycker veckorna går så rukskigt fort nu!

I skolan är det fullt upp och uppgifter kastas på en från höger och vänster.

Men jag har allt under kontroll! ;)

Jobbigast just nu är nog matten. Jag frågar och jag frågar men fattar ingenting! Jag har fått en lättare mattebok vid sidan av som jag ska jobba i när det blir för svårt. Just för att lära mig grunden, och sedan kunna jobba på det svårare stadiet. Matteläraren sa att han tyckte att jag hörde hemma i den svårare boken men det gäller bara att jag ska förstå - sen flyter det bara på. Har med mig matten hem idag så jag har tänkt att plugga lite på det. Nästa vecka är det också Nationella prov i svenska. Vet att vi har 160 minuter på oss på den skriftliga delen. Så nog ska jag få till en bra uppsats där! ;)


Slöjd hade jag idag också, i två timmar. Satt och stickade på min mössa hela tiden. Hade liiite ont i fingarna efteråt. Två av killarna i klassen skulle ge sig på symaskinen. Det var en lite rolig syn! Men det gick tillslut, när dom väl kom på att man skulle stoppa i kontakten för att den skulle fungera.

Nu ska jag ta fram min kära mattebok..

Av Maria - 26 januari 2009 15:34

Tro inte att jag missade bussen idag! BARA för att jag skrev igår att jag aldrig gjort de.

Eller missade gjorde jag inte direkt..


Jag gick upp tidigt idag för att hinna mata djuren. Och när jag gick upp tidigt hann jag bli hungrig. Jag satt mig och åt frukost och drog ut på tiden lite. Hittade en tidning på bordet och tänkte inte alls på att jag inte var färdig klädd. Jag hade tänkt att ha tunikan jag köpte förra veckan, och gick runt med strumpbyxor och linne när jag fixade med djuren. Jag satt som sagt och dagdrömde lite när jag åt och såg sen att klockan var betydligt mer än vad jag trodde! Körde ett snabbrejs med tandborsten, drog på mig tunikan och sprang till bussen. Halvvägs till bussen såg jag att tunikan var kortare än vad jag todde! Plus att det var skuren på sidan och eftersom strumpbyxorna var vita såg man trosorna. Inte så värst kul att gå så till skolan.. Så jag gick hem igen och drog på mig mina legginsjeans. Kändes mycket bättre! Men då missade jag ju alltså bussen..

Tog bussen som gick en halvtimme senare. Då kändes det faktiskt som jag var påväg till gymnasiet. Först var bussen öde och jag kände ingen. Sen tog jag tåget eftersom jag inte var säker på busstiderna för det andra bussen. DÅ kändes det ännu mer som det! Satt på tåget och läste "Stocholm City" tidningen. Och längtade mer än vad jag gjort tidigare! Väl i skolan kunde jag ju inte säga att jag kom försent för att jag tog fel byxor...så därför fick det bli att jag missade bussen.

Jag har också varit väldans trött idag. Så trött att jag vart hyperaktiv. Har skrattat mig igenom dagen. Åt ingenting började jag skratta, rätt ut. Och eftersom alla tycker jag skrattar kul gör dom så jag skrattar ännu mer. Och tillslut skrattade jag så att jag fick kramp i magen. Men så är det att heta Maria och ha en sån här start på dagen.


Nu har jag precis kommit hem från skolan och har köpt med mig lite godis. Ska försöka plugga lite. Förresten, vi fick tillbaka provet vi skrev i fredags. Ett enda fel bara!!


Med familjen är det bättre idag, tror nog att det är så att jag kan få skjuts till affärn idag. Så slipper jag bära tunga kassar. Det är jobbigt, speciellt när det är glashalt ute! Men att laga maten får jag nog äran att göra. Lika bra det kanske så dom behåller sina basillusker för sig själva. Dom vill inte jag ha!

Av Maria - 25 januari 2009 21:05

Jajemän! Inte ens lite snuvig är jag!

Men det är inte så konstigt, för jag har knappt sett sjukligarna i helgen. Känns som om jag bott på affärn,i tvättstugan och i köket. Ja, och hos marsvinen :) Det skulle vara riktigt skönt att slippa bli sjuk. Jag har inte alls tid att vara sjuk nu!


Kom på nu när jag skulle ge marsvinen kvällsmat att Canezza som vi köpte på SM måste vara dold roan. Hennes ena unge är  lite roanad vid ena ögat. Och det kan knappast vara hanen som var dold då han är pappa till Sivans och Suss ungar. De båda är roanade. Och av alla de 12 ungar som de sammanlagt fick var inte en enda missbildad, eller helvit. Tur att jag såg det där vid ögat annars kanske vi hade satt henne med en roan hane framöver..


Aj aj! Nu nös jag! Ska nog ta och äta en apelsin. Det kanske hjälper :)

Sen ska jag lägga mig faktiskt, måste upp tidigt imorgon. Eftersom jag måste mata djuren. Hoppas också jag inte försover mig, jag har ingen som säger till mig att bussen går om 20 minuter.


Juste, jag har nog glömt att säga. I fredags vaknade jag 5 minuter innan bussen gick. Jag hade hört klockan ringa många gånger, och måste ha stängt av den. För Sara kom in vid kvart över sju och sa. Maria, ska inte du till skolan idag!?

Kollade på klockan. SHIT! Jag ska gå till bussen senast 20 över 7! Jag sprang framochtillbaka i huset som en virrig höna men hårborsten i ena handen och tandborsten i andra, samtisigt som jag klädde på mig,försökte fixa till håret någolunda och sminkade mig. Men jag hann! Jag kan säga att jag har ALDRIG missat bussen till skolan! Även om jag försover mig nästan varje dag. Mer eller mindre. Nä, nu ska jag lägga mig. Måste nog ställa klockan på halv 7. Hu!

Av Maria - 25 januari 2009 10:49

Här är det forfarande sjukstuga. Men nu har även syster insjuknat och hostar och har feber. Så jag får fortsätta vara husmor idag.

Om jag ska följa trenden här hemma så ska jag bli sjuk ikväll. Mamma insjuknade i torsdagskväll,pappa i fredags och Sara igår. Är det min tur nu ikväll?

Mamma sa nyss; - Du måste gå till affären, vi har ingenting att äta hemma.


Marsvinens grönsaker är slut, kylskåpet är helt tomt, lika så skafferiet. Finns bara några ynka makaroner. Och en förpackning grönsaksbuljong. Inte mycket att göra en hel lunch av..

Så snart måste jag gå till affärn. Som tur va fanns det grönsaker så det räckte till de fyrbentas frukost iaf.

Måste ut i rusk vädret och fylla på hö tunnan också. Det tog också slut imorse. Och de burar där de går många måste bytas. För att inte jag ska behöva gå naken i skolan imorgon måste jag stryka allt det jag tvättat. Sen ska man serva familjen också! + göra mat. Det spelar egentligen inte så stor roll vad jag gör då det bara är jag som känner smak. Sen är golven dammiga!

Nej, jag tänker aldrig bli husmor när jag blir stor!


Igår klippte jag klorna på hela gänget förresten! Och Prinsessan börjar komma iform igen. Algot som tidigare varit som en tegelsten hade tappat lite massa för ett tag sen, men nu är det tillbaka. Sen kände jag att Ior är ju kanon i kroppen, men eftersom han är såld men går här hemma tills den nya familjen kan ta emot han och hans burkompis hinner jag inte ställa honom. Sen är det ju inte riktigt våran längre heller. Men det skulle ha vart kul att ställa han i Valbo.

Det är dax att anmäla snart, minns inte vilket sista anmälningsdatum var men jag har för mig att det var i mitten på februari någongång. Och det skulle vara skönt att för en gång skull inte vara ute i sista sekund.

Gänget jag har tänkt att anmäla är:


Beatrice pet & ras. hon hinner bli senior med bara några dagar vilket inte är sådär jätte kul kanske..

Prinsessan pet & ras

Cindra klippta & pet

Algot pet & ev. klippta jag vill jättegärna ställa han då jag tycker han är så fin. Får se vad min kompanjon tycker om det..


Sen har jag ju himla lust att ställa socker söta Alina i pet också. Bara för att hon är så söt! Sötare teddy har jag nog inte sett! Jag antar att mamma ska ställa henne i ras. Då kan hon ju lika gärna visas i pet också :)


Sickan blir troligtvis inte med den här gången. Då hon ska sättas med hane om några veckor. Beror på när hanen är "färdig" hos uppfödaren. Men om det är så att vi får hem honom i Valbo blir hon självklart med!

Nä, nu ska jag vara husmorig.


Av Maria - 24 januari 2009 11:11

Nej nej, jag är pigg som en nötkärna!

Men både mamma och pappa ligger nerbäddade i varsinn soffa och ser allmänt döda ut. Syster är påväg hon med.


Och eftersom jag är den enda som är helt pigg blir det jag som fixar och donar. Igår tvättade jag, två maskiner, plockade in i diskmaskin och diskade undan kastruller och sånt. Idag knallade jag till affärn för att köpa grönsaker åt djuren. Gav dom hö och allt vad dom ska ha varje dag :)

Sen stoppade jag in yttligare en maskin. Känner mig lite som en husmor..

Men för att inte bli allt för husmorig av mig när jag tillochmed stickar i slöjden satt jag mig vid datan och var lite tonårig av mig. Men snart måste jag städa mitt rum tror jag nog. Är inte allt för fint här inne. Storstädade förra helgen men det måste ha gått en tromb här igenom eller något sånt!? :S


Igår var jag och lämnade tillbaka ett par av de byxorna jag köpte i förrgår. Hade lite tid kvar tills bussen gick och sprang in på vero moda. Fattar inte varför alla fina kläder ska vara i Medium? Varför inte i small? Iaf så hittade jag en fin tunika för endast 90 kronor. som tidigare kostat 200. Bra kap där ;) Sen blev jag medlem i deras kundklubb eller vad det heter. Handlar där rätt ofta men det är ju inte H&M priser direkt. Men nu får man ju rabatter och så :)


Nä, nu måste jag städa. Skönt att ha det gjort till ikväll. Det lär bli en slödag idag. Det är hur grått och trist som helst ute! Tö väder och ruggigt. Usch och fy säger jag!



Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards