Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under februari 2009

Av Maria - 20 februari 2009 16:53

Nu har jag sportlooov!! Såå himla skönt!

Behöver inte ens tänka ordet skola på 11 dagar då vi har två studiedagar efter lovet. Skönt!

Matteprovet idag gick över förväntan. Förutom att jag måste ha missat ett kapitel. Triangelns vinkar och sånt knas. Såg ut som ett frågetecken. Men de tal som handlade om sannolikheter,grafer,procent och kordinater kunde jag lätt som en plätt.

Igår satt jag med ögona i matteboken från 19,00 - 22,00. Trött efter? Något.. Men jag blev klar med matten! Sista kapitlet var faksikt så löjligt lätt att det nästan blev lite kul. Kordinatsysten och grafer. Sånt har jag tydligen lätt för. Det fanns en G del och en VG/MVG del. På G delen var det mycket frågor om treanglarna. Svarade bara på några frågor, de som handlade om annat. Men på den andra delen svarade jag på allt. Fler av frågorna var kopierade tal från boken som jag jobbat med kvällen innan. Se så smarta lärare vi har..

Min uppsats om Gotlands raukar lämnade jag in också. Åh vad kul så läraren när jag gav den till henne. Hoppas självklart på ett MVG där då det var själva meningen med uppsatsen men vet inte riktigt om jag kan förvänta mig ett. Men jag har gjort mitt bästa och man kan inte mer än hoppas.

Min mössa virkade jag sista maskan på också. Den blev lite stor men den värmer öronen iaf. Där känns det faktiskt som kanske ett MVG då slöjdläraren såg mega imponerad ut när jag kom och visade att den var klar och föreslog att jag kanske skulle kunna virka dit en liten blomma på sidan. "Bra, mycket bra!!"

Lite konstigt, jag har inte haft slöjd sen jag gick i sjuan. Men ändå har jag VG? Ehm?.. ja...

Imorse måste jag säga att jag var himla smart. Vi måste byta buss i stan när vi ska till skolan. Och det har nyligen öppnat ett Tidermans Konditori ( som det finns femtioelva till av i stan) vid busshållsplatsen där första bussen stannar. Jag såg igår att det stog "frallor, 1:-"

Woho tänkte jag som älskar nybakt bröd. Sa min brilljanta idé till kompisarna när jag klev på bussen och alla tyckte jag var såå himla jätte smart. Jag skramlade ihop 4 kronor ur min ficka och när vi gick av första bussen sprang vi in på konditorit och var och en fick en fralla. För endast en krona styck. Sen gick vi glada och nöjda på den andra bussen men munnarna fulla av fralla. En krona! Och en nybakt fralla! Det är ju rena rama lyxfrukosten! Där ska jag nog springa in oftare! ;)


Nu ska jag faktiskt ta och slänga in väskan i garderoben, för den vill jag inte se mer nu! Är det lov så är det!

Av Maria - 19 februari 2009 15:10

De senaste dagarna har jag bott i läxböcker. Tokplugga i skolan, ta hem, tokplugga hemma. Perioden börjar närma sig slutet och alla inlämningar och prov är eller har varit den här veckan.

I måndags och tisdags var jag hemma igen! Känns som om jag varit hemma mycket nu tycker ja..Men som tur var kom jag inte efter så mycket då det tydligen varit rätt så slappt i skolan. Några är klara med sina arbeten. Och vissa, blandannat jag, som skriver en uppsats i hopp om MVG i SO eller NO har bara sluttampen kvar. Jag var lite småsmart förra veckan och mailade min uppsats till mig själv från skolmailen till hotmail-mailen och hade den därför hemma. Så jag kunde skriva på den när jag var hemma och var sjuk.

På onsdagen igen hade jag piggnat på mig lite, ögonen var fortfarande rödsprängda och många kom fram till mig och sa ; "-nej men gud, vad har hänt maria? är du ledsen!?"

Nej nej, bara förkyld.

Matten börjar klarna för mig nu. Eller..just när jag sitter där och fått allt förklarat så går det gallant och jag känner mig som värsta snillet. Sen sover jag en natt och slår upp den gröna kära matteboken dagen därpå och inte begriper jag vad som står då heller? Igår fick jag allt förklarat av pappa och jag jobbade riktigt många tal. Utan ett endaste fel. Sen idag i skolan tänkte jag bli klar med matten och på första talet, vad får jag skriva? Jo, fel.

Stängde fint igen min mattebok och började virka på min mössa istället. Som snart är klar! :)


Nu har jag precis fått i mig en stor kopp te och ett varmt korvbröd efter att ha frusit ihjäl när jag gick. Ja varma korvbrön är faktiskt gott! Men smör på :) När pappa kommer hem har jag tänkt att överraska han med min mattebok..Matten ska nämligen vara klar imorgon då det är prov.

I onsdags skrev jag spanska prov. Det gick inte bra..ska göra omprov på det efter lovet. Vi har fått en ny spanskalärare IGEN! tänker inte kommentera något där..Jag vill bara ha tillbaka min Alma! No prov gjorde jag också, omprov på de frågor jag inte kunde eller hade fel på förra veckan.

Så imorgon är det alltså sista dagen innan sportlov. Ska bli sååå skönt!

Matteprov och inlämning för uppsatsen. Känner mig lugn faktiskt :)


Hejsvejs!

Av Maria - 16 februari 2009 19:48

Jajemän! Ålga sitter förtillfället och tvättar en liten stor skrutt.

En unge än sålänge! första intrycket bådar gott. superfin ser den ut att vara! Har fått Ålgas jordklot till ögon! Ser även ut att ha dasslocks öron!

Var inne och kollade nu, det bubblar på bra på ena sidan magen och hon har lite sammandragningar nu och då. Så en unge till är det nog.

Burkompisen Nilma hjälper snällt till att tvätta bebisen :) Även Debora som är 4 veckor gammal är där och tvättar lite. Medans Lexia sitter i ett hörn och ser allmänt avundsjuk ut. Det gör hon alltid när någon av burpolarna får ungar.


Annars då. Jag har varit hemma idag. Vaknade med en hals som inte var rolig. Kändes som om jag svalt en stor fotboll. Kändes alldeles tjockt och konstigt. Och sved.

Så jag vart hemma och har faktiskt gjort klart hela kapitlet med procent i matten. Ska ringa någon och kolla vad mer som ska göras. För jag ligger fortfarande lite efter. Men det jobbar jag ikapp imorgon :)

Hade tänkt att gå till skolan imorgon då vi skulle ha spanskaprov. Men eftersom vi tydligen fått en ny lärare idag (en äkta spanjor!) så blev provet uppskjutet tills på torsdag. Så då behöver jag inte sitta i skolan och snora och känna mig halvdann. Nu sitter jag och dricker eukalypturhonungsvatten i hopp om att halsen ska bli bra. För någon timme sedan började jag hosta och nysa också. Hoppas det ger sig. Har inte tid at vara sjuk nu. Det är så mycket prov och inlämningar i veckan.


Än sålänge bara en bebis! E ska hon/han börja på:)

Av Maria - 15 februari 2009 11:13

Åh! Såååå nervös jag var i bilen påväg till Lillhärad och Svealands KM igår!

Jag satt och tänkte ut poängskalor och hur jag skulle ligga med poäng osv.

Nu blev det väldig sprindning på poängen på de få djur som var men jag är nöjd med min insats ändå :)

Om utställningen i övrigt så har jag nog inte skrattat såhär mycket någonsin på en utställning tror jag! Jisses vad vi garva. Eftersom det var så få anmälda så fanns det tid för gurkätartävling och marsvinsrace. Det var ju mest vuxna på utställningen och en del tog det där på blodigt allvar. Som vi skratta!! Vi låg dubbelvikta ett par gånger! Marsvinsracet hade inte något svindlande tempo direkt så förslaget att satsa på vandrande pinnar istället kom upp. Måste också säga att det var så bra ordnat av L och C. Fika fanns som man fick gå och ta av när man ville. Alla utsällare fick en varsin lite present som tack för att de ställt ut. Bara det, veta vad man ska ge till alla måste tagit ett bra tag!

Utställningen var klar vid 1 tiden. Skönt att vara på en utställning som inte håller på sådär jääättelänge.


Idag är det styrelsemöte för Norrort. Även om jag inte är med i styrelsen vill jag med. Ska flörta lite med mamma ;)


Idag åker också min kära syster till Ö-vik där hon ska praoa som förskoleledare med min faster. Liiiite avis är jag på henne då hon får träffa mina underbara kusiner och se massor av snö..Det har vi inte så gott om här hemma. Bara is,is,is..

Det är första gången hon åker upp själv så jag är lite smånervös för henne. Hon brukar vara lite rädd när hon och jag åker. Men det kommer gå bra :) Hon är ju ändå snart 15!


Hon var lite småsöt igår hon. När jag kom hem från utställningen var hela huset städat. Sen stog det tre fina röda rosor i en liten vas i mitt rum. :)

Vi skulle ju ha melodifestival/singstar/filmkväll här igår. Det är inte många av mina kompisar som vågar göra bort sig..Det var nästan bara jag M och M som sjöng och vågade fjanta lite. M-trio! ;)

Vi sjöng Roger Pontare, den sjöng jag och Sara också när hon var nere. Jag skrattade såå när jag sjöng den då jag hade hennes vackra dans i huvudet.

Det vart en lyckad kväll ändå tycker ja! Men jag var bra trött när alla åkt hem vid 12. Gick ju upp halv 7 igår..


Nu är det bara att ladda om till nästa utställning! 19 dagar kvar!

Av Maria - 13 februari 2009 15:54

Gud så skönt med helg!

Det har verkligen varit en fredag i skolan idag. Alla har varit fnittriga och babbliga och tagit helg lite i förtid.

Men trots allt fnitter gick jag iväg och satt mig och fick faktiskt matte gjort. Fick många rätt. Kändes så skönt att få skriva "R" i räknehäftet!

När det var ett tal jag inte förstog och det var 2 minuter kvar på passet stängde jag igen matteboken istället för att jaga upp mig på det och bli grinig. Eftersom pappa är butiksnisse kan han procent så han ska få hjälpa mig lite i helgen tror jag. Men det blir inte fören på söndag. För idag tänker jag inte plugga mer.

Började även skriva på min uppsats om raukar. Har skrivit grunden nu men ska skriva om raukarna kan visa något från förr i tiden, då Gotland bildades. Och hur lätt är sånt att hitta fakta om? Inte så jätte...

Så om ni av någon anledning vet något sånt kan ni gärna få berätta! :)


Nu sitter jag och nöter in lite från petklass-kompendiet. Jag är så fruktansvärt nervös över imorgon. Hela avsvaret ligger på mig. JAG ska ha finalen SJÄLV. JAG måste prata inför att SJÄLV. JAG ska PLACERA alla fina djur SJÄLV i finalen!

Nervöööööst!

Men jag klarar det, kommer känna mig så stolt efter varje djur och för att inte tala om finalen! Samtidigt som jag är så nervös att jag håller på å skita på mig, så ska det bli såå roligt! Det är nästan bättre en julafton! Jag lovar!


Nu ska jag fortsätta läsa lite, sen måste jag nog öva lite på mina egna djur. Visst kan man göra de va?

Av Maria - 12 februari 2009 18:25

Jag vart så avis när jag såg en bloggväns naglar så jag var tvungen att gå och köpa mig lösnaglar. Dock gjorde jag inte på salong. Utan jag limmade på själv här hemma. Givetvis blir det inte allt lika fint men det duger :)

Håller inte heller lika längre men det är kul att testa någon gång :)

Lite små svårt att skriva är det, och sms, det tar ett tag :p


Efter skolan idag åkte jag ner på stan. Började med att äta. För en gång skull tog jag en hel måltid och inte bara en liten smörgås. En riktigt smarrig tacotallrik vart de! Den var väldigt god!

Efter jag ätit och var så mätt att jag rullade fram gick jag och kikade på present till syrran som fyller 15 på onsdag. Att hon är 15 år, min lilla lillasyster! Men det är ju knappt någon skillnad på oss :P

Men ändå, lillasyster 15 år! Hittade två presenter till henne som jag tror hon kommer bli himla glad över :) Inte så speciella men det är så svårt att hitta något roligt när hon önskar sig sådär stiftpennor och mascara..lagomt roligt till 15-års present ? Inte direkt.


Sen hem och kladda på lösnaglarna.

Nu måste jag plugga lite no och so. har prov imorgon igen. Sen är alla proven över. Ska bli skönt. Då har jag bara min uppsats om raukarna på Gotland kvar.


Av Maria - 11 februari 2009 20:03

NU är gymnasieansökan inskickad!

Spånga som första, Djurgymnasiet som andra.

Mamma frågade: är du säker på att du ska bli djursjukvårdare nu då?

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!, svarade jag. Finns inget annat på listan, ingenting!

Imorse vaknade jag sådär tidigt igen? Just vid 4-tiden..Skumt? :S


Nä, nu ska jag hoppa in i duschen och sen gå och lägga mig faktsikt.

Har bestämt mig för att ha en pluggis dag imorgon i skolan, ska jobba arslet av mig!

Av Maria - 10 februari 2009 17:39

Jag hade varit i stan och gjort någonting, skulle hem på natten. Det var jag,min syster och hennes kompis. Jag hade moppen och de skulle gå.

Plötsligt hör jag någon bakom mig skrika - "Jag ser dig, nu tar jag dig! Du kommer inte undan". Som mopparna kan bli ibland så låser de sig på någotvis och går inte snabbare än 25 kanske 30km/h. Just då vart det så. Den äckliga gubben på flakmoppen kom närmare och närmare. "Jag ser dig, nu tar jag dig! Du kommer inte undan!"

Jag åkte så fort jag kunde, även om moppen "låst" sig. Jag skrek inte, för då skulle han veta att jag var rädd och se mig som ett offer. Ingen var ute, ingen kunde hjälpa. Det skulle inte löna sig att springa. Men jag körde in på parkeringen till Max hamburgare. Där var det kolsvart. Stängde av moppen och sprang upp i skogen. I hopp om att han inte skulle se mig. Det gjorde han..Jag vart totalt misshandlad, sprang allt jag orkade, trots sår och allt vad det var. Men han kom ikapp, och jag vart knivskuren till döds.

När jag vaknade låg täcket på golvet. Så antagligen var jag så rädd att jag brottats med täcket eller nått. Usch, det var en hemsk dröm! Platsen där allt hände, från början till slut, har jag åkt moppe på många gånger. Just den sträckan. Hua!


Skoldagen var bra. Vi var bara i skolan till 11tiden. Sen åkte vi iväg till Bergianska trädgården tror jag den hette. Där var det iallafall ett stort växthus indelat i olika klimat och värdsdelar. Det var lite kul när man sa; men ska vi till Californien nu eller? Men har vi redan varit i Sydafrika?

Kändes lite halvknäppt. Fint var det iaf. Massor av växter av alla slag.Papayaträd,vaniljträd,bomullsträd,citron,lime
,apelsin,kakao, ja allt! Vi fick lite uppgifter vi skulle göra men den mesta tiden gick åt till att fota allt!


Alldeles nyss har jag suttit och skrivit en liten uppsats på spanska. Tack Google Translate säger jag! Trots att jag tog hjälp av det till det mesta så är det ändå sånt som jag kan när jag tänker efter. Spanskaläraren sa nämligen idag att; Om ni inte gör allt som jag säger att ni ska göra och lämnar in alla uppgifter så får ni IG. Jag har inte lämnat in den här uppsatsen som egentligen skulle vara en sammanfattning av en dialog. Men eftersom mina spanskakunskaper är lite som dom är så frågade jag om jag fick skriva en film- eller bokressension (stavning?). Och hon sa att det gick alldeles utmärkt. Så vad passade då inte bättre än att skriva om Mamma Mia som jag sett sju gånger? Jag är supernöjd med den och jag ska bannemig behålla mitt VG! Som jag kämpat med spanskan..


Juste! Gymnasieansökan ska göras..

Jag vet att jag sagt att jag ska göra den flera gånger med det har alltid kommit annat ivägen för mig eller mamma/pappa.

Men ikväll SKA den göras!

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards