Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under april 2008

Av Maria - 21 april 2008 18:59

Idag har det varit en toppendag!

Dagen började med eget arbete fram till lunch. Det gick jättebra! Efter lunch hade vi gympa. Var ute i skogen och körde brännboll och fotboll. Mina ben är fulla med rivsår, inte skönt alls. Efter gympan hade jag spanska prov. Det gick också bra förutom att när jag fick provet så flög allting ur huvet. Kom inte ihåg ett enda ord. Men jag satt och tänkte och tänkte. Tillslut kom jag på de.  Är hyffsat nöjd med reslutatet iaf.

Efter spanskan vad det EA igen. Gick bra där med:)

Efter skolan var det provet som jag vart så nervös över. Moppe slutprovet.

Blev godkänd! Man fick ha 7 fel av 35. Gissa hur många fel jag hade då? Jo, sju. Riktigt tur. Men jag vart iaf. godkänd. Så om högst två veckor har jag körkortet i handen och då är det bara att tuta och köra!

Nu ska jag plugga lite inför matteprovet vi har imorgon. Har prov på bråk. Addition, subtration, gånger, delar och sånt med bråk. Inte så kul tycker jag men det ska nog funka ändå.

Och lite om utställningen som iof är om en månad menn..har bestämt mig nu att C
indra ska med. Vet dock inte om jag ska ställa henne i klippt och pet eller bara någon av de. Men jag funderar också på om man ska ta med Dahira och ställa henne i pet. Hon är gudomligt söt. Lite kligröt i hennes och Cindras magar blir susen!

Av Maria - 20 april 2008 19:59

Ja..allt går inte alltid som man har tänkt sig. Tänkte att jag skulle ta ett bad idag. Tappade upp vatten, tog fram peeling, ansiktsmask och allt som jag skulle ha. Efter att ha legat där ett tag vart vattnet så skitigt. Tömde ur karet och tappade upp nytt..eller ville iaf. Varmvattnet var SLUT!! Fick ta en kalldusch för att få av mig allt gojs. När det har kommit varmvatten igen ska jag ta en DUSCH.

Det hade varit välbehövt med ett bad. Har varit ute hela dagen idag.

Skitig som en gris blev jag.

Förövrigt idag har jag pluggat till proven imorgon. Det känns som om det kommer gå bra :)

Nu ska jag se om det har kommit varmvatten så att jag kan få duscha.

Av Maria - 20 april 2008 11:46

Vilket väder! Klarblått på himlen och skinande sol!

Tog på mig linne och kortbyxor idag :P

Sov väldigt länge idag, till halv tolv. Men det behövdes. Jag var ju barnvakt igår i sex timmar. Kom hem vid 12. Sista timmarna där när E hade gått och lagt sig och jag satt uppe själv och kollade på film vart man liiiite trött. Men jag höll mig vaken!

Alla skulder till pappa från moppen är avklarade nu! Härligt!

Jag var skyldig honom 2690 kr. För lås och moppeskola. betalade 690. Hade inte mer pengar hemma just då. Igår när jag kom hem sa pappa att han och mamma hade bestämt att jag inte behövde betala de där 2000 kronorna för att jag hjälper till så mycket hemma och att jag har gjort allt för att få in pengar. Så de bjöd på det:) Nu har jag alltså inga skulder utan nu är det bara försäkringar, bensin och allt sånt som kostar. Men det fixar sig.

Nu när det är så härligt väder ute ska jag sätta mig ute och äta lite frukost. Sen ska jag plugga. Har spanska prov imorgon och så har jag slutprovet för moppen. Håll tummarna att det går bra!

Av Maria - 19 april 2008 17:30

Filkvällen igår var jätte rolig!

Vi kollade på Scream och Ratrace. Sen var vi ute ett bra tag också. Kompisarna sjäng för mig också :) Tänk vilka snälla kompisar man har!  

Kom hem vid 12 tiden och då var det bara gå och sova. Idag skulle jag upp klockan 8. Min kusin konfimerade sig. Ja..kyrkan var inte det roligaste men. Efteråt var det trevligt. Åt god smörgåstårta och fikade kladdkaka :)

Kom nyss hem därifrån. Ska bara byta lite kläder sen ska jag iväg och sitta barnvakt.

Skriver mer ikväll..nu måste jag gå

hejsvejs

Av Maria - 18 april 2008 16:47

Idag har det varit en jättebra dag!

Har fått många grattis!

Nu får jag se nästan alla skräckfilmer!

Redovisningen i skolan gick jättebra, resten av passen gick också bra.

Efter skolan åkte jag ner på stan för att jag skulle byta bodylotionen till parfym. Men den var så ruskigt dyr och då kan man ju lika gärna ta bodylotionen. Om jag blir jättenöjd med den så får jag väll köpa parfymen senare i så fall.

Nu ska jag byta om och fixa iordning mig lite. En kompis har fixat filmkväll tills ikväll. Jätte mysigt ska det bli! Vi blir runt 10 personer. Blir kanske lite festande också ;)

Åsa kommer och hämtar mig kl. 18:00. Hon har sagt att hon ska ha en överaskning med sig till mig. Den kostar runt 300 kr och väger 7 kg..undra vad det kan vara? Har funderat och funderat men jag har inte kommit på något som det kan vara. Får se vad det är när hon kommer.

Igår hade jag ju tänkt att åka ut och cykla men det vart inte så. Gick ut och gick med Sara och mamma ist. Men vi kunde bara gå en kort runda för att våran kära katt Kajsa som älskar att gå på promenad. Hon orkar inte gå så långt...Efter en halv kilometer tvärstannade hon och vägrade gå ett steg till. Vi var ute och gick på vägkanten och ville inte att hon skulle vara kvar där eftersom det var en trafikerad väg. Det var bara att ta upp katten och gå med henne i famnen tills vi kom hem. Men det passade henne inte. Hon ville inte bli buren. Efter ett tag när hon hade strejkat klart började hon traska framåt. Tillslut kom vi hem.

Nu ska jag gå och göra mig lite fin :)


Av Maria - 18 april 2008 07:18

Idag smäller det! Jag fyller 15!

Jag som aldrig brukar vakna av väckarklockan, vaknade idag 20 över 6. 30 minuter tidigare än vad jag brukar. Bara för att jag fyllde år säkert!

Mamma, pappa och Sara kom in och sjöng för mig (de trodde jag sov :p)

Jag fick lite presenter. Jag fick 300 kr, duschpeeling från Oliv-märket, Cristina Aguileras body lotion (men jag ska byta den till parfym idag) Sen fick jag en Merci ask:) Fick också ett kort där det står: Grattis Maria, moppen är din! Kram mamma, pappa och Sara. Så NU har jag en moppe!! Bara att vänta tills på måndag då jag ska skriva provet.

Nu ska jag till skolan.

Av Maria - 17 april 2008 16:56

Nu ÄR det vår!! Det är nästan 15 gradet ute (i solen) men det är bara sol!

Man blir så glad, och det är så skönt att gå upp på morgonen och se att solen skiner in genom persiennerna. Eller iaf. mindre jobbigt.

Skoldagen idag var det bästa på länge. Fick jätte mycket gjort. Efter skolan hade jag sån tur att mamma precis kom från jobbet så jag fick skjuts hem från bussen. Jag och Åsa konstaterade idag att gå från bussen hem är det tråkigaste som finns.


Igår sydde jag två mysrullar eller det vart som små påsar till Prinsessan och Cindra. Prinsessan gillade den jätte mycket. Hon ville inte komma ut :D

Kan ta kort ikväll och lägga in.

Jag cyklade igår också som jag sa att jag skulle. 1 mil. Men det är ganska skönt. Solen är på väg ner, lyssnar på radio från mobilen, helt ensam och kan bara slappna av :) Ska nog cykla idag också. Det är ju helt fantastiskt väder ute!

Städa rummet ska jag också göra. Jag fyller ju år imorgon och då är det skönt att vakna i ett välstädat rum, ha tagit fram kläder och sånt ;)

Nu ska jag göra mig något att äta, sen städa rummet sen ut och cykla!

Hoppas att jag får någonting mer än moppen iaf. Önskar mig Cristina Aguileras parfym, den luktar så himla gott :) Sen önskar jag mig..hmm..såg på Åhlens igår att det fanns en ansiktsmask i Oliv märket. Den skulle inte vara fel:)

Vi får se..någonting hoppas jag på..

Av Maria - 16 april 2008 18:19

Onsdag idag, ruskigt fort gick dagen.

Jobbade bra i skolan idag. Speciellt på eftermiddagen. Satt och jobbade i en och en halv timme rakt upp och ner. Fick väldigt mycket gjort. Projektet är klart och det är redovisning på fredag. Skönt att ha en ledig projekt dag.


Ikväll har jag tänkt att sy en liten mysrulle eller påse i fleece åt Prinsessan och Cindra.

Idag när mamma skulle byta i burarna såg hon att Ice var lös i magen. Han har troligvis en tumör i prostatan. Först trodde vi att det var urinsten. Det visade sig att det inte var det. Han, som f ö är världens goaste marsvin mot allt och alla bet Ina rätt rejält när de gick tillsammans. Antagligen gjorde det ont när han skulle para henne. Vi har avvaktat med honom och han har fått gått ensam i sin bur. Men nu börjar han bli tunn, gles i pälsen, ser trött ut på ögonen och som mamma märkte idag, lös i magen. Det är nog slut för Ice nu. Hon ska ringa veterinären och få en tid att åka och ta bort honom :(

Det är synd att han försvinner i livet nu men det är nog det bästa för honom. Även om vi inte ser han så kommer han finnas ändå :)


Ska försöka komma ut och cykla lite idag igen. Så fint väder ute idag. Cyklar nog samma runda som jag gjorde i helgen. ca 1 mil :)

Har tänkt att jag ska komma igång med träningen nu. Ska leta gym här i stan som det INTE är 16-års gräns på. Det kanske inte finns?


Nu ska jag leta fram en fleece filt som jag kan sy av. Sen ska cykeln ut!


Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards