Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg den 9 december 2008

Av Maria - 9 december 2008 16:12

Nu ser jag verkligen att det är djursjukvårdare jag ska bli. Eller djursjuksköterka som det heter nu. Har varit inne hos marsvinen sen jag bloggade förra gången och gjort allt för lilltjejen. Det går lite uppochner.

Hon är bättre än vad hon var när jag kom hem. Hon har också försökt ta några steg. Det är skakigt med nog vart det ett litet steg trotsallt.

Har fått gå runt med henne i tröjan lite då och då.

Såg när jag skulle ta bort de döda ungarna från buren att en saknar ett helt ben. :S HUA! Bortbitet ser det ut att vara..Tur i oturen att den var död när jag kom. Hade inte kunnat se eller låta den leva. Tänk vad ont det borde göra? Och definifivt inte ta bort den på egen hand!

Av de överlevande av Sivans och Suss ungar är det fyra honor och en hane. (om man räknar med lilltjejen) Av Ålgas ungar är det två hanar och en hona.

Jag har gått och älskat ner mig i en från varje kull. Båda med "delat" ansikte av svart och vitt. Tycker det är så sött! :-)

Ålgas ungar är pigga som lärkor. Popcornar runt för fullt. Nya Nilma är störtkär i bäbisar verkar det som. Hon går runt och tvättar och putsar på dom rätt ofta. Sött! ;-)

Nä, nu ska jag tillbaka in till marsvinen!

Av Maria - 9 december 2008 13:31

Pratade med alla i skolan idag. Eller dom kompisar det gällde.Tillslut kom vi nog fram till något. Jag och en. Tror jag..Hoppas jag..

Har gråtit från halv 9 till 12 då jag inte orkade mer och åkte hem.

Tittade in till marsvinen och såg att det kryllade av ungar längst upp! räknade till 12 stycken! Då blev allt plötsligt underbart tills jag såg att det bara var 6 överlevande. Varav 2 väldigt svaga. Försökte få liv i dom. En dog rätt snabbt. Den andra har jag gått runt med i tröjan och värmt. Nu ligger den bland de andra ungarna och får värme av dom. Men jag är rädd för att det kommer mista stt liv..

Ska nog gå dit igen och se hur hon mår. Lillskruttan.. Sivan och Suss är trötta och sitter i varsitt hörn. Vet heller inte vilka ungar som hör till vem.

Ålga fick ungar inatt också. Tre underbara knoddar. 2 hanar och en hona. Jättefina alla tre men ett öronveck. Har inte sett så mycket hur de andra ser ut.

Mot marsvinen!

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards