Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under juni 2008

Av Maria - 17 juni 2008 14:32

Idag sov Åsa hos mig igen.

Vid 10 tiden ringde klockan. Hon skulle till frissan och jag skulle följa med.

Vi åkte in till stan och hon klippte sig. Jättefint vart det:)

Sen skulle vi hem..Men då gick inte bussen förnst om en timme hem till vischan. Vi var jättehungriga och ingen av oss hade pengar. Ringde pappa och frågade vart han var. Han jobbar en bit ifrån stan så vi frågade om vi fick komma till honom och hämta pengar för att gå och äta. Han var på lunch. Precis då kom bussen går till lunchstället. Vi tog den, hoppade av och mötte pappa. Fick pengar för att gå och äta.

Så nyttigt som McDonalds vart det. Sen när vi ätit klart gick vi till hans jobb och hittade massagestolen. Skööönt:)

Sen fick Åsa mensverk och orkade inte vara kvar. Hennes pappa var i närheten och hämtade henne. Fråga inte varför jag inte följde med hem för? Så nu sitter jag här. På pappas jobb. Inne på ett litet kontor och bloggar och svarar på mail. Igentligen borde jag kanske åka hem men jag orkar inte åka buss i en timme för att komma hem. Kanske kan ta lite pengar av pappa och gå över till Jysk och köpa handukar till utställningen för marsvinen. Det ska jag nog göra. Jysk ligger inte långt här ifrån. Men först ska jag göra mig en kopp varm choklad:)

Av Maria - 15 juni 2008 18:07

Stog inne hos marsvinen och kikade lite i eftermiddags. Såg då att Suss som var högdräktig satt och tröck ut bajsar trodde jag då. Efter mycket tryckande kom det fram en bajs. Men hon fortsatte trycka på. Ropade på mamma att det är nog bäbisar pågång. Mycket riktigt. En liten bäbis klämde hon ut. Och fler och fler vart det. 5 bäbisar kom det. Men tyvärr klarade sig inte den första och andra. De ungarna som är några dagar gamla hjälpte till att tvätta småbäbisarna. Så fruktansvärt gulligt! Tror mamma fick kort på det.

Jag och mamma håller ju på att välja en hane från P.

Igår fick vi kort på några alternativ.

De som vi funderar på är en eng crested cream, och två self cream. Den ena selfen är bara för söt! Men samtidigt kan det vara häftigt med cresten. Han är också fin. Crested eller self? Det är frågan.

Ikväll ska familjen till Greken. En grekisk restaurang i Turinge. Ca. en mil här hemifrån.

Nu ska jag springa in till marsvinen och kika på bäbisarna igen:)

Av Maria - 14 juni 2008 18:21

Ditt namn? Maria

Födelseår? 1993
Hur lång är du? 168,7 cm
Spelar du något instrument? Nej
Dina första tankar när du vaknar? Åhh!! Ännu en morgon.. eller, woho, dagen bli kul!

Är du hungrig? Nej, har nyss ätit
Vart befinner du dig just nu? I vardagsrummet
Biter du på naglarna? NEJ!
Vad har du för färg på trosorna/kalsongerna? vita med rosa text på.
Är du bra på? Mycket :D
Har du några husdjur? Katt och marsvin
Är du singel? Ja.
Vem vet mest om dig? Åsa tror jag
Ditt mål i livet? Bli djursjukvårdare

Rädd för? Döden
Har du någon vän du känt i 10 år? Många.
Har du körkort? Moppekort.
Vilka andra namn tänkte dina föräldrar ge dig? Det var bara Maria, men morfar tyckte My.
Pepsi eller Coca cola? Cola.
McDonalds el. Burger King? McDonalds

Vad har du för skostorlek? 38 - 39
Vill du gifta dig? Om jag hittar någon jag älskar så..
Är du en hälsogeek? Lite bryr jag mig väll
Kommer du överens med dina föräldrar? Ibland, ibland inte
Din hårfärg och frisyr? Brunt, långt, tråkigt
Skorna du hade på dig idag? Ballerina

Grönan eller Liseberg? Vet inte riktigt.
Vad sover du i? Pyamas och trosor
Kläder du hade på dig idag? Underkläder, svart linne, beiga jeans.

Favoritfärg på kläder? Många.
Vilka kläder skulle du vilja ha just nu? Dom jag har
För ungefär hur mycket köper du kläder för i månaden? Beror på.

Har du rosa kamouflage-kläder? Nope
Tatueringar du har? Nej
Piercingar du har? Har hål i öronen
Har du glasögon? Nej
Hur ser din plånbok ut? Stor, brun/brons?
Din perfekta pizza? Ja..vet inte.
Randigt, rutigt eller blommigt? spelar ingen roll.
Favoritårstid? Summer!
Favoritmat och dryck? Kyckling och loka tror jag.
Favoritdjur? Marsvin
Favoritparfym? Christina Aguilera

Vad köpte du senast? Cola
Hur mycket pengar har du? så att jag klarar mig.
Hur svarar du i telefonen hemma? Hej det är Maria eller korvkiosken om det är Åsa.
Hur svarar du i mobilen? Aa, hallå? Eller Aa, Maria
Vem ringde du senast? Syster
Sov du ensam inatt? Nej, med Åsa, Sara och hennes kompis
Vem sov du senast hos? Åsa
Vad gjorde du kl 08.00 imorse? Sov
Vad gjorde du för 15 min sedan? Svarade på alla frågor
Det sista du sa högt? Vart det mål?
Det senaste någon sa till dig? Nej..
Vad ha du druckit idag? Vatten, loka och te
Vad var det senaste du åt? Wokgryta
Vad är det för färg på din ytterdörr? träfärg, brun
Vad är det för väder hos dig nu? regnigt
Godaste glassmaken? Äkta vanilj
Sover du tungt? Snarkar ibland så antagligen?
Drömmer du mardrömmar? Ibland
Favoritklädsel ? Jeans/shorts och linne
Vad ser du om du tittar till höger? öppna spisen
Vad ska du göra härnäst? gå på toa
Humör just nu? Lite vettskrämd..Sveriga gjorde mål och pappa skrek. Annars glad:)
Favoritgodis? Choklad!
Sommarplaner? Örebro, Umeå, Öland och vänner!
Hur många kuddar sover du med? 2.
Morgon eller nattmänniska? Natt.
Har du dåligt morgonhumör? Tror inte det
Är du kittlig? Hah, ja. I knävecken:P
Snarkar du? Ibland *skäms*
Stjärntecken? Vädur
Stökigt eller välstädat? Oftast välstädat
Längtar du mest efter just nu? Solen
Om du fick väcka någon från de döda, vem skulle de vara?Hmm..ingen i min närhet har dött..Katten Suddis kanske?

Vad väntar dig om 10 år? Har förhoppningsvis en djursjukvårdarutbildning. Kanske uppfödare?
Vad luktar det just nu om du sniffar lite? Mat
Saknar du någon nu? Inte var jag kommer på
Snus eller cigaretter? Fy bubblan!
Vill du ha barn? Senare i livet.
Hur ofta loggar du in på helgon? Helgon?
Längtar du till din nästa födelsedag? 16, JA!!
Är du snäll? Försöker.
Är du blyg? Ibland.
Tycker du att du har fin dialekt? Alltid!
Favoritfärg? Många
Syskon och deras ålder? 1, Sara, 14
Klädaffär? Vila, veromoda, HM
Senaste skola? Vittra
Klass? sommarlov. Ska börja 9:an
Tycker folk du är snygg? Hoppas det
Är du en gottegris? Ibland
Är du modig? Oftast

Har du använt någon hårprodukt idag? Nej
Har du bråkat med någon idag? Nej
Vad har du för planer till helgen? Inga.
Är du sugen på något nu? Nej.
Har du kvar dina barndomsskivor? Vissa.
Brukar du bada i sjöar om sommrarna? Ja.
En film? vet inte.
Vem får en kram? Dom som frågar
Brukar du läsa horoskop? Om man bläddrar förbi så ibland

Kan du baka bullar? Tror det.
Bläck eller blyerts? Beror på
Katt eller råtta? Katt
Hund eller katt? Båda
Sängstorlek? 200 * 90 cm
Müsli eller corn flakes? Müsli.
Hur ser du ut idag? Ganska tråkig
Vad såg du senast på tv? Fotbollen (!?)
Tycker du om din pappa? Japp :)
Vem i din släkt pratade du senast med? Pappa


Gör den du också ;)

Av Maria - 14 juni 2008 11:07

Nu är det äntligen sommarlov!

Skolavslutningen var som vanligt. Lite långtråkig när rektorn ska hålla tacktal. "Jag vill tacka alla som har hjälpt och stöttat mig under det här året" bla bla bla..

Men när det var slut gick vi upp till klassrummet - pratade om sommaren och fick betygen.

Så här blev resultatet:

G- 6 st 

VG- 9 st

MVG- 1 st

Det blir alltså 215p. Mitt mål är minst 240p.


Inatt sov jag, Åsa, Sara och hennes kompis i husvagnen. Vi skulle försöka vara uppe så länge som möjligt. Kollade på två filmer. "Sandor slash Ida" En riktigt bra film. Sen kollade vi också på "World Trade Center" Bra, men hemsk. Stängde av tv:en vid 2 och då var Åsa övertrött och var extremt flabbig. Sara hade somnat för några timmar sen. Tillslut, vid 3 tiden fick vi tyst på Åsa och kunde sova. Imorse vaknade vi vid 9 tiden av att det spöregnade och lät som andra världskriget i husvagnen.


Idag ska mormor och morfar komma och hälsa på. Morfar har kommit hem från sjukhuset nu och det ska bli jätteroligt att se honom, utan sjukhuskläder..

Det känns också lite jobbigt att se den morfar som är nu. Han är inte den pigga vanliga morfar. Han har blivit en tanig, hängig, sorgsen morfar.

Men nu är det sommarlov och jag ska vara glad!

I sommar har jag några planer.

1. Örebro med mamma, Sara, Åsa och hennes mamma.

2. Bröllop hos kusin i Umeå.

3. SM för marsvinen i Eskilstuna.

4. Västkusten eller Öland med husvagnen och familjen.

5. Och sen självklart Grönan med kompisarna!

Av Maria - 13 juni 2008 07:44

Ja, nu ska jag gå till bussen om 5 minuter för att åka till skolavslutningen. Jag slutar redan åttan. Det känns lite ofattbart.

Här är iaf en bild på min gulliga klänning. Ja, jag är i klänningen.

Jag tycker klänningen är så söt!

Nu ska jag springa till bussen!

Mer bloggande kommer i eftermiddag när jag har SOMMARLOV!

Av Maria - 11 juni 2008 22:21

Kom nyss hem från niornas fest. Den blev riktigt lyckad.

Det var två tjejer från någon Linedance grupp som var där och visade och lärde ut Linedance. I slutet av festen dansade lärarna och niorna som fått undervisningen. Jag och några till åttor hängde på i bakgrunden. Lärde mig snabbt och kom in i gänget. Det var jätte roligt! Så roligt att jag ska se om det finns någon Linedancegrupp i Södertälje.

Det var ju tema vilda western. Jag hade då en lilavit-rutig skorta som jag knöt under bysten. Till det hade jag två flätor och beiga jeans. Ser ut som en riktig Cowgirl ;) Jag fick också vara papparazzi och låna en av lärarnas jätte fina system canon kamera. Kanonbilder! Och jätte roligt att stå på stolar, sitta på golvet och allt vad det var för att få de perfekta bilderna. Tog seriösa bilder på de fint utklädda niorna och lekte också lite och tog kort på oss åttor som såg både seriösa och oseriösa ut. Fick också ett och annat fint kort på lärarna.

Imorgon är det dan innan skolavslutningen och då brukar vi ha "öppen scen" på skolan. Man får anmäla sig och göra vad man vill på scenen. Vi som lärde oss Linedance idag ska visa upp den, sisådär 50 stycken.

Av Maria - 11 juni 2008 10:32

Igår gick mamma och pratade i telefonen samtidigt som hon tog en titt inne hos marsvinen. Helt plötsligt hör jag:

- Och där kommer det en bäbis!

Va! skrek jag.

smög in till marsvinen och där satt Sivan och klämde ut en liten bäbis.

En helt kolsvart. Men nu imorse när jag skulle ta kort på de och visa Åsa så jag att den hade ljusa klor. Choklad är det inte, öronen är mörka. Men zobel? har de mörka öron och ljusa klor då? För på magen är den inte svart då är den nästan lite choklad. Den andra ungen kom så tätt inpå att hon inte hann ta av hinnan över munnen och nosen. Utan ungen låg och chippade efter luft. Jag sprang fort och tvättade händerna och tog bort hinnan över nosen och munnen från den lilla ungen. Jag räddade hans liv :) Först trodde jag inte att den skulle överleva för att den låg på sidan och andades lite tungt. Och mamma Sivan brydde sig mest om den andra ungen som kommit ut. Ton bort resten av hinnan så att den kunde gå runt eller iaf sprattla lite. När den var borta och ungen hade kraft att resa på sig trallade den runt i buren men navelsträngen släpandes efter. Men den tog Sivan bort senare. Nu imorse när jag vaknade låg mamma och hennes son och dotter och mös i en hörna. Medans burkompisarna Suss och Ina såg lite smått avensjuka ut:P Hoppas Suss också klämmer ut sina ungar snart. Där är det nog många. 4-5 stycken skulle jag tro. Magen är stooor!

Nu ska jag snart gå till bussen. Så himla skönt med sovmorgon var det. Vaknade halv tio, kunde ligga och dra mig ett tag, sen lunka in till marsvinen och kolla lite där hur dom mådde.

Har gjort mig iorning helt nu. Lite sådär Cowboyig är jag. Beiga jeans, en lite stor skorta som är lila och vitrutig. Under dagen ska jag nog knyta den över revbenen. Blir nog lite vilda western stil ;)

Och regnet har kommit. Jätte bra nu när vi ska vara ute hela kvällen. Hejja.

Av Maria - 10 juni 2008 18:21

Var på Flottsbro idag med skolan. Badade ingenting eftersom det inte var så soligt och regnade också lite då och då. Det såg ut som om det skulle komma världens skyfall men vi klarade oss.

Efter Flottsbro åkte vi till skolan, klockan var väll 3 eller så.

Imorgon har niorna sin fest och jag, Åsa och Max skulle fixa det sista förberedelserna. Kom hem ungefär vid 6.

Nu är det soligt ute och tokvarmt här inne. Hoppas att det soliga vädret håller i sig hela veckan.

Imorgon börjar vi klockan 1 eftersom vi ska vara kvar så länge på kvällen.

Ska bli skönt med sovmorgon. Tar nog 11 bussen här hemifrån. Eftersom vi bor lite på vischan går inte bussarna så ofta och måste därför ta en så tidig buss. Niorna ska också spela en brännbollsmatch mot lärarna. En tradition på skolan. Jag hejjar på lärarna :D

Fick veta ett till betyg idag. Spanska, det vart ett VG där som förra terminen. Känns skönt.

Nu är det slöardax.

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards