Maria, mitt i tonåren

Direktlänk till inlägg 11 juni 2008

bäbisar, sovmorgon och regn

Av Maria - 11 juni 2008 10:32

Igår gick mamma och pratade i telefonen samtidigt som hon tog en titt inne hos marsvinen. Helt plötsligt hör jag:

- Och där kommer det en bäbis!

Va! skrek jag.

smög in till marsvinen och där satt Sivan och klämde ut en liten bäbis.

En helt kolsvart. Men nu imorse när jag skulle ta kort på de och visa Åsa så jag att den hade ljusa klor. Choklad är det inte, öronen är mörka. Men zobel? har de mörka öron och ljusa klor då? För på magen är den inte svart då är den nästan lite choklad. Den andra ungen kom så tätt inpå att hon inte hann ta av hinnan över munnen och nosen. Utan ungen låg och chippade efter luft. Jag sprang fort och tvättade händerna och tog bort hinnan över nosen och munnen från den lilla ungen. Jag räddade hans liv :) Först trodde jag inte att den skulle överleva för att den låg på sidan och andades lite tungt. Och mamma Sivan brydde sig mest om den andra ungen som kommit ut. Ton bort resten av hinnan så att den kunde gå runt eller iaf sprattla lite. När den var borta och ungen hade kraft att resa på sig trallade den runt i buren men navelsträngen släpandes efter. Men den tog Sivan bort senare. Nu imorse när jag vaknade låg mamma och hennes son och dotter och mös i en hörna. Medans burkompisarna Suss och Ina såg lite smått avensjuka ut:P Hoppas Suss också klämmer ut sina ungar snart. Där är det nog många. 4-5 stycken skulle jag tro. Magen är stooor!

Nu ska jag snart gå till bussen. Så himla skönt med sovmorgon var det. Vaknade halv tio, kunde ligga och dra mig ett tag, sen lunka in till marsvinen och kolla lite där hur dom mådde.

Har gjort mig iorning helt nu. Lite sådär Cowboyig är jag. Beiga jeans, en lite stor skorta som är lila och vitrutig. Under dagen ska jag nog knyta den över revbenen. Blir nog lite vilda western stil ;)

Och regnet har kommit. Jätte bra nu när vi ska vara ute hela kvällen. Hejja.

 
 
Natalia

Natalia

11 juni 2008 21:33

Ja där ser man, "konkurrenterna" till djurvårdarlinjen på Spånga Gymnasium som jag gick på ;-) Är det svårt att komma in på Djurgymnasiet?

http://hellopiggy.bloggagratis,se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 augusti 2011 10:58

läs min blogg på mariauusimaki.blogg.se istället!

Av Maria - 4 augusti 2011 16:55

Jag får inte till det med att ladda upp bilder från mobilen hit till bloggen, så jag byter blogg till blogg.se. jag hoppas att ni tappra läsare som följer mig här fortsätter i blogg.se. den nya bloggen heter mariauusimaki.blogg.se :-)...

Av Maria - 4 augusti 2011 11:20


Godmorgon! Varje dag (förutom igår när grannen klippte gräset) så har jag sovit till 11. En perfekt tid, precis lagom till solen börjar bli varm och solvänlig!   Tänkte bara tipsa er om karotentabletterna jag äter. Jag började med dem för att jag...

Av Maria - 4 augusti 2011 00:37

Kvällens egentliga planer gick i kras, börjar tröttna på att arrangera saker när folk hoppar av i sista sekund! nu blev kvällen bra, om inte bättre, ändå. jag och marcus åkte in till stan, köpte med oss lite fika och satte oss vid slussen. Södertälje...

Av Maria - 3 augusti 2011 09:47

Vaknade rätt så tidigt idag, vår morgonpigga granne vars gräsmatta börjar precis utanför mitt fönster fick för sig att klippa gräset imorse. Men - mer tid till att sola!   För ett tag sedan nämnde jag det där skolarbetet som jag fått en idé till....

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards