Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under september 2010

Av Maria - 19 september 2010 12:04

Det var vad mamma sa idag när jag kom upp och jag sa att jag känner mig lite bättre. Fick faktiskt i mig lite yoghurt och en macka till frukost. Jag får tugga det till puré och då går det rätt bra att svälja faktiskt.


Igår knackade det på dörren och då stog sötaste Åsa där ute med en Merci chokladask och te. Hon vet vad som behövs i krissituationer! En halv chokladbit fick jag faktiskt i mig men de går inte att dricka ännu.


Imorse satt det två bebisar inne hos Hollyhei. En white/golden/black och en white/golden/choklad. Den ena har ett veck men är superfin. Båda har jättekrus i pälsen. En dödfödd var det tyvärr också. Såklart den som var superrutig.

Av Maria - 18 september 2010 15:03

Nu kan jag inte låta bli längre, måste lägga ut en bild på mina favvisar jag hittat på hm´s hemsida. Blir jag inte pigg och kan gå på stan snart får jag spel.

Det är den gröna jag vill ha. Men för att se hur den ser ut visar jag den på modellen också. Nu ska jag drömma mig vidare och försöka stilla mitt shoppingbegär litegrann :-p  

Av Maria - 18 september 2010 12:25

Igår var vi till läkaren igen. Då de smärtstillande jag har inte hjälpte. Tidigare har jag tyckt att den läkaren varit jättebra, men allt ändrades igår.

Jag kommer in och säger att det gör så ont att jag inte kan äta och undrar om det finns något man kan göra. Då klämmer han ur sig "Det är väl bara att äta, du får lida lite. Ät potatismos" Jag säger att jag redan har provat potatismos och inte ens vatten går. Men han menar bestämt på att jag kan äta potatismos. Det gör så fruktansvärt ont, och av förnedring av läkaren börjar jag gråta. Då skrattar han och säger; stora flickor gråter inte. Jag kan skriva ut tabletter starka som knark åt dig om det är det du vill.


Som tur var hade jag mamma med mig som stöd. Utskrivet fick jag iallafall smärtstillande för tydligen hade inte det han skrivit ut tidigare varit det utan bara antiinflammatoriskt. När jag kom hem tog jag en på en gång, först vart jag jättepigg och livet kändes som en dans på rosor. Lagomt tills jag hann bli glad blev jag alldeles groggy och somnade på stört. Sov någon timme och vaknade till middagen. Fick i mig ett tortilla bröd och lite tacoköttfärs. Det var underbart gott. Men min magsäck har ju krymt så mycket så jag blev ju proppmätt på det lilla.


Imorse kunde jag äta lite yoghurt men tänkte ta lite näringsdryck snart.


Under veckan som jag varit hemma har jag suttit och drömt mig bort på HM´s hemsida. Har hittat lite som jag sååå gärna vill ha. Trodde igår precis när jag tagit tabletten att jag kunde åka till stan idag men när jag vaknade imorse kunde jag bara glömma den idén.


Sen vill jag bara säga ett stort tack till alla som varit så söta mot mig, klasskompisar, vänner, mammas vänner, "arbetskollegor". Men framförallt min mamma, hon har varit rent av en ängel.

Av Maria - 16 september 2010 12:21

Denna smärta, den önskar jag inte ens min värsta fiende. Igår trodde jag att bröstkorgen skulle slitas ur så morgonen tillbringades på akuten. Efter några timmar där och provsvar konstaterades det att det är bara en hejdundrans inflammation. Men de sa åt mig att jag kunde ta två alvedon varje gång jag tar medicinen för att det skulle hjälpa. Så nu kan jag åtminstone andas när medicinen är i kroppen. Men äta går inte. Pappa har varit förbi apoteket idag och köpt näringsdrycker som han ska komma hem med. Jag är så fruktansvärt hungrig och vågen vågar jag inte kolla på. Allt som jag ätit sen lördags är nog ungefär vad jag brukar äta till middag i vanliga fall. Så någon skola blir det inte för mig på hela veckan, och inget jobb på djurhuset i helgen heller.


Annars så börjar anmälningarna till Kallhäll trilla in lite smått, 4 stycken är det änsålänge. Det gillas, snälla snälla anmäl nu och inte i sista sekund!


Nu ska jag lägga mig i soffan och tycka synd om mig själv..

Av Maria - 14 september 2010 14:08

10:15 idag hade jag tid hos läkaren. Det visade sig att min inflammation inte hade gett sig och i och med att jag börjar bli förkyld förvärras den. Så nu fick jag en starkare medicin som ska tas flera gånger om dagen i hopp om att den ska försvinna.


När vi kom hem från läkaren var jag helt slut och vrålhungig. Försökte äta lite men det gjorde för ont, så jag gick och la mig ett tag. När jag vaknade var jag så galet hungrig så det fick göra hur ont det ville, så mackor och te har jag fått i mig nu. Har fått stränga order från läkarn att inte bära tungt, anstränga mig osv. Vilket betyder att inte vara med på idrotten i skolan, eller bära 20 kilos fodersäckar på djurhuset.

Mamma är hemma hon med, hon har fått den förkylningen resten av Sverige har.


Livet i burarna har lugnat ner sig lite granna nu. Kom på att jag ska väga Amelia för att kunna se om hon är dräktig eller inte!

Av Maria - 13 september 2010 21:16

Idag när jag var hemma passade jag på att fota Betty och Cleo med deras rosetter.

   

Mina fina tjejer :-)


Lite ommöbleringar i burarna har det blivit nu på kvällen. Amelia som nu vuxit på sig och blivit et normalstort marsvin har fått flyttat in till Zambezi och Elsa. Chindira har fått flyttat ner i ungdjursburen för hon bråkar så mycket med ena syrran. Så stämningen i ungdjursburen nu är lite stram och ingen vågar riktigt röra sig. Chindira går och försöker puckla på dem emellanåt. Men de har fått hö och kligröt så de har annat att tänkta på :-)

Hoppas att det blir fina bebisar från Amelia, det är vår första cream födda i nybackens som får ungar isåfall!


Har precis anmält till kallhäll, anmält till mig själv :-p Tänkte att det är lika bra att jag gör första på mig om det blir några problem. Har även trillat in en del anmälningar till. Så snälla snälla ni, anmäl inte i sista sekund!

Av Maria - 13 september 2010 19:14

I helgen var det då NM. Jag är hel nöjd med våra insatser! Underbara Cleopatra blev inte mindre än BIS 3 i Ungdoms- NM och Betty BIS PET 2 i Ungdoms-NM. Så två fina rosetter och en pokal har utökat samlingen i marsvinsrummet.


Något jag gjorde under helgen också som jag är super stolt över är att jag skrev för ena engelska domaren. Jag som är så rädd att prata engelska! Men det gick bra och det vart inga större missförstånd :-)


Något som hände under helgen också var att jag fick så galet ont i bröstet. Det började i lördags eftermiddag och har ännu inte släppt. Det gör så ont att jag knappt kan äta, så jag väntar med att äta tills det verkligen är nödvändigt. HAr varit hemma från skolan idag och ställt in jobbet som skulle varit på Djurhuset ikväll. Imorgon har jag tid hos läkarn och hoppas på att få något starkare utskrivet. För diklofenaken jag åt är slut nu.


Tänkte ta och lägga upp lite bilder på facebook från helgen så ta en titt där vetja!

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards