Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under november 2008

Av Maria - 14 november 2008 15:58

Dagen har varit helt okej. Men nu plötsigt vart den toppen och jag nästan hoppar av lycka!


Jag har ställt in mig på att jag är usel på att rita. Men jag har fått kommentarer för min älg och när jag tänker efter så är jag inte så usel som jag trott och tyckt tidigare. Nu är det nästan så att jag känner mig lite stolt. :)

Vi fick gymnatietidningen för Stockholms län från skolan idag. Jag tror jag vet i vilken ordning jag ska söka. Imorgon är det gymnasiemässan och förhoppningsvis kommer allting klarna då. Jag har fått mycket hjälp om två av gymnasierna och det har hjälpt mycket. Jag känner inte att restiden är något stort problem. Den kommer ligga på minst 2 timmar oavsett vilket at gymnasierna jag väljer. Restiden kan jag använda till pluggtid. Om inte studentlägenhet är ett alternativ. För visst skulle det vara skönare att bara ha en halvtimme, fyrtiofem minuter till skolan?

Det är sånt jag måste kolla upp imorgon. Om det är någon som vet något om studentlägenhet eller liknande får ni gärna höra av er :)

Av Maria - 13 november 2008 16:18

Eller nja..konstnär kanske var att ta i men. Idag har vi iaf fått en bilduppgift. Man ska göra ett fördjupningsarbete om en konstnär och måla av en av hans/hennes bilder.

Eftersom mina kunskaper i bild inte är dom bästa så valde jag att måla den här

Den är dock inte klar än.


Mina kunskaper räcker ungefär till att rita en daggmask. Knappt det.

Men visst ser man att det är en älg? Än så länge..


Annars i skolan har jag haft NO. Det var såååå tråkigt! Jag var hungrig som aldrig förr! Så ska man sitta och lyssna på och skriva ner tråkfakta om energi och dess verkan. Blää.

Imorgon är det fredag och dagarna går så himla fort! Tyckte det var måndag nyss!


Prinsessan var ute och sprang på golvet här inne igår. Jisses vilken fart hon har! Hon är definetivt inte rädd för någonting. In,under,bakom och på allting! Vart hon än var så lämnade hon några pluttar och hon avslutade springturen med en stor pöl. Då fick matte torka.

Av Maria - 12 november 2008 15:58

Där här jag varit idag. För sisådär sjuttioelfte tusonde (stavning?) gången! Naturhistoriska måste vara ett stammis-ställe för skolor! Iaf de skolor jag gått i.Men det var rätt så lärorikt. Har fått lite små ideér som jag ska försöka göra för att få ett toppenresultat i slutändan! Vi var inte där så länge så jag kom hem en timme tidigare än vanligt idag-skönt!


Jag blir inte klok på Prinsessan. Jag och mamma klämde lite på henne nyss. Nu känns hon inte ett dugg dräktig! Det var 53 dagar sen hon fick sin kull, så om hon skulle vara dräktig skulle man ju inte vara misstänksam nu utan det skulle ju ha känts ganska tydligt. Men hon var ju lite lurig förra gången också..


Sen är jag lite nyfiken på vilka som läser min blogg.

Skulle inte alla ni kunna skriva typ;

"Jag heter bla bla och känner dig via bla bla" ?

Bara för skoj skull! ;-)


Av Maria - 11 november 2008 20:12

Oj vad det bloggas här! Men jag kommer hela tiden på saker jag vill skriva.

Men det är blir det sista för idag..tror jag :p


Vad jag skulle säga var att om 50 dagar får jag börja min efterlängtade domarutbildning! Jag ska göra det klart så fort som möjligt men självklart måste jag priotera skolan först. Har precis mailat Hannah som är petclassansvarig för Norrort för lite närmare information. Det är inte långt kvar till årsskiftet nu!


Tack och hej för mig dag! :)

Av Maria - 11 november 2008 19:06

Nu är det bättre med mamma :)

Jag kan fortfarande inte fatta. Det var så läskigt..


I skolan idag var det riktigt skönt!

Vid 10 tiden började vi kolla på en film "The Mist" Sen kollade vi på den tills vi slutade med paus för lunch.

Det var sisådär 30 elever i skolan idag. 6-8 var på studiebesök och för niorna var det ett valfritt studiebesök på en konsthall. Därför fick vi som var kvar det lite lyx! Så borde det vara oftare! :D Sen var det äckelpäckelpotatisbullar men BACONSMAK till lunch. Jag gick till ican och köpte mig nybakt bröd ist. MYCKET GODARE!


Idag fick jag agera husmor. Jag lagade maten för jag visste inte hur mamma skulle må. Mmm vad gott det vart :)

Imorgon ska vi på studiebesök med skolan. Ska göra mig en god pastasallad med fetaost och oliver att ta med.

Av Maria - 11 november 2008 16:36

Pga. krångel i tidigare mail har jag nu bytt. Den är så enkel som maria.uusimaki@hotmail.com. Alltså gäller inte den tidigare adressen.


Av Maria - 10 november 2008 19:19

Imorse när jag stog och sminkade mig hörde jag mamma säga:

Oj vad yr jag vart..

Hon gick och la sig i sängen och jag frågade hur det var. Jo men det är okej.Det har hänt förut att hon fått så men det har gått över efter 2 minuter.Men jag hörde inget från henne på ett bra tag. Gick då in igen och frågade igen: Hur är det?

Fick inget svar. Frågade igen. Fick svaret: Ah, j jag är så *paus* yr..Kan inte röra mig eller prata. (detta tog ett tag att säga). Hon mumlade något om: Jag försvinner...

Jag fick halft panik och ringde hem pappa. Han kom hem på 10 minuter (vanliga fall tar det 20). Jag meddelade skolan att jag kommer senare. Inte kunde jag lämna mamma där heller. Pappa kom hem och han ringde till sjukhuset. De ville prata med mamma och hon lyckades få fram några ord. Efter ett tag hörde jag henne säga:

Men inga blåljus. Då hoppade mitt hjärta ur mig. Stog och skrek rakt ut för att jag var så rädd. Mina ben skakade så jag inte kunde stå upp. Fick ju dom där tankarna om hjärtsjukdomar och sånt. Jag låg brevid mamma ett tag och pratade med henne. De lilla hon kunde säga. Hon sa iaf att jag skulle åka till skolan. Dagen på sjukan kunde bli lång. Åkte till skolan, i chock. Har varit nästintill okontaktbar hela dagen känns det som. Hållt mobilen i handen hela dagen och fått hjärtrusningar varje gång den vibrerade. Vid två tiden ringde mamma till mig och berättade hur det var. Det var en lättnad att höra henne. Jag har gråtit och gråtit av rädsla. En liten gullig sak hon gjorde;

När hon lagt på telefonen till ambulansen sa hon svagt:

Kan någon hämta en tandborste, jag måste ju borsta tänderna om jag ska till sjukhuset!

Då små log jag lite :)

Nu mår hon bättre. Kan stå upp och ta lite kortare promenader i huset. Åh vad jag kramade henne när jag kom hem.


Nu när jag sitter och skriver och tänker på det här tror jag inte att det är sant. Jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv!


I skolan sov jag middag. Vi kollade på en film, somnade efter 5 minuter..måste jag säga mer? :p


Nu ska jag krama på min mamma :)

Av Maria - 9 november 2008 18:54

Varför ska alltid helgerna gå så fort? Redan söndag!

Idag har vi varit hos mormor och morfar för att fira farsdag lite :)

Vi fick god äppelkaka!

Min kusin med pojkvän var där. De båda går på Berga Gymnasium (lantbruk)

Vi kom in på en diskusion om gymnasium och jag sa att jag ville gå på Djurgymnasiet eller Spånga. De sa att Spånga var väldigt bra. Så nu känns det inte alls lika panikslaget över gymnasievalet. Det är inte hela världen om jag inte kommer in på Djurgymnasiet. Spånga verkar bra det med.


Imorgon är det skola igen. Hoppas nästa vecka går lika fort som den här veckan! På onsdag ska vi på studiebesök någonstans. Alltså bara 4 arbetsdagar den veckan. Dom dagarna har jag en del att göra. Har gjort upp en fin planering för att underlätta panik. Hoppas den funkar :)


Började tänka på utställningen i Västerås idag. Jag längtar!

Ska bli så kul. Ev. är ju Prinsessan dräktig men isf hinner hon föda ungarna innan sista anmälningsdatumet. Så jag hinner se om jag ska anmäla eller inte. Det var exakt sju veckor sen idag hon födde. Så OM hon är dräktig är det bara tre veckor kvar. Förra gången var hon ju så lurig. Två veckor innan hon födde konstaterade vi att hon var dräktig. Då syntes det knappt att hon var dräktig. Till skillnad från mammas teddysar som är stora som hus i 6 veckan! Lille Algot Palgot ska ju också med! Ska bli spännande att ställa en hane för en gångs skull! Funderar på om jag ska ställa han i klippt också bara för att. Vi får se :)

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards