Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under augusti 2008

Av Maria - 12 augusti 2008 21:38

Idag när jag satt på moppen påväg till en vän som bor femtioelva mil ut i skogen som jag och två till hade tänkt att våldgästa så tänkte jag hur roligt livet egentligen är!

Man tänker inte på det så ofta, inte jag iaf.

Men då, när jag satt på moppen, i regnet, i bara kofta, så tänkte jag på det.


Som när vi köpte Prinsessan, då såg jag fram emot att ställa ut henne och se henne bli en stor fin tjej. När jag ställde ut henne såg jag fram emot att någongång vinna. När hon vann vart jag så lycklig att jag började gråta.


När vi började leta hane till henne såg jag fram emot att hitta någon fin. När vi hittat en såg jag fram emot att få hem den. När vi fick hem den såg jag fram emot att Prinsessan förhoppningsvis ska bli dräktig. Den drömmen är inte slut än.


Jag ser alltid fram emot massor av saker. Det gör mig glad:)

Jag kom också på när jag satt på min moppe och puttrade fram att allt, eller det mesta som gör mig glad kretsar kring marsvinen. Marsvinen är verkligen livet! Dom är mitt allt. Om jag inte haft marsvin, vad hade jag gjort då? Gymnastik? Om jag inte hade öppnat ögonen för marsvin och utställningar, vilken person skulle jag vara då? Antagligen lite blygare. Allt på utställningarna är så trevligt! Man har sina vänner, vänner som inte suckar om man nämnet ordet marsvin. Jag är iaf hemskt tacksam att jag lärt känna alla marsvinsfolk! Det är vänner, vissa dom mest underbara vänner man kan hitta.


Så, nog om min filosof-sida.

Nu till marsvinen.

Badade Cindra idag. Jag ska nog bada henne där den 4:e, dagen innan vi åker till Rara-Sara om det behövs såklart. Men eftersom hon är mörk i pälsen på rumpan så blir det ju svart mjäll där, och det lägger sig ju i den vita pälsen som ligger över. Blir alltid lika nervös varje gång jag ser det. Så därför fick hon sig ett skönhetsbad i mjällschampoo. Kligröt fick hon också. För att få upp massan lite i kroppen. Hon är helt toookig i kligröt, hon nästan slickar av tallriken när det är slut. Det är mitt charmtroll det!

Av Maria - 12 augusti 2008 00:13

Nu har jag fixat mig en egen hemsida.

http://www.freewebs.com/mariasmarsvin/index.htm

Skriv gärna någon trevligt i gästboken:)


F ö har jag inte gjort så mycket idag. Vart med två vänner:) Det var riktigt trevligt:) Om en vecka börjar skolan och allvaret :|

Av Maria - 10 augusti 2008 23:49

Jag fick som jag ville och åkte till Skärholmen med mamma. + Pappa och Sara. Hittade lite fina kläder. Dock inte på rean. Men fint var det:)

Vi åt på ett restaurangtorg som ligger inne i Skärholmen. Jag åt Chicken Tikka Masala. Åhh så gott de är! Det tar jag nästan varje gång, jag kan ju inte låta bli!


När vi kom hem mötte Josefina upp mig och vi brassade iväg till Jenifer som håller på att måla om sitt rum. Riktigt fint blir det! Häftiga färger.


På marsvinskärleksfronten vet jag inte riktigt hur det är. Jag tycker Prinsessan känns lite svullen om magen och hon har gått upp sedan första mötet med Alvar. Nu vet jag somsagt inte om det är lite mycket mat för damen eller om det är familjelycka. Man kan ju hoppas på det sistnämnda. Mamma ska få känna på henne imorgon (då sötisen f ö fyller 1 år) och säga vad hon tror då hon är lite mer erfaren av marsvinsbebismagar än mig.

Av Maria - 9 augusti 2008 20:53

Oj oj oj vilken hemsk händelse. Ålga fick ungar och det gick ju inte alls som vi tänkt oss "/ Läs mer på mammas blogg.


Har mest latat mig idag. Gråtit farväl till bebisarna. Usch..gillar inte såntdärnt. HUA!

Får glädja mig med att roan risken inte finns hos Prinsessan.


Imorgon ska jag och mamma in till Skärholmen och shoppa. Är massor av rea över allt nu och jag behöver lite förnyelse i garderoben till hösten.

Nu är det inte långt kvar till skolstarten...Men det är inte så långt efter starten som det är utställning. Så jag har något att se fram emot iaf. Det är inte alls långt ser jag nu!

Skolstartsvecka-helg-vecka-helg-vecka-UTSTÄLLNING! Åhh jag bubblar nästan över av lycka!

Och jag går och funderar när jag ska bada Cindra. Hon ska inte vara för mjuk och nybadad för klippta men hon ska vara det inför petten. Krångligt...


Näe, nu ska jag läsa lite bloggar sen ska jag nog hitta på nått att göra. Marsvinsgos kanske?

Av Maria - 8 augusti 2008 18:13

Osch! Gick upp sju imorse. Igentligen hade jag tänkt att gå upp vid 10 men mamma väckte mig när hon vaknade som jag bedde om. Hade bara tänkt att fråga en fråga och sen somna om, men det hade jag inte alls tänkt tydligen..kunde inte somna om..PLING! *klarvaken*.

Jag hade blivit bedd om att byta "matdelen/lillrummet" i burarna. Så, kvart över sju stog jag och bytte burar. Pigg som en lärka.

Åkte med mamma till jobbet till 8 då hon började.

Hon är ensam på avdelningen då alla andra har semester. Hon har bytt avdelning så det var endel att fixa iordning. Eftersom hon var själv kom jag och hjälpte henne. Fixade och donade med datorer, tyger, dockskåp, dinosaurier, prinsessleksaker, köksleksaker och allt var barnen ska ha och leka med. Men så jobbigt! Men roligt var det ;) Det som är så roligt när man ska fixa rum till 3-4 åringar är att det kan se hysteriskt ut utan att det blir knasigt. Det lyckades jag och mamma med kan jag säga!


Nu sitter jag här framför datorn och magen tok-kurrar! Väntar på att pappa ska komma hem och att mamma ska prata klart i telefonen så att jag kan fråga om vi kan äta på kolgrillen. Åhh så gott det är där! Rena rama himmelriket!


Kajsa ser ut att tycka hon är i himmelriket ;P

Av Maria - 7 augusti 2008 20:08

Ibland är det skönt med sovmorgon. Idag kom syster in till mig och viskade lite försiktigt:

- Maria, klockan är kvart i ett.

Oh shit! tänkte jag. Men åhh så skönt det var!

Det är nog en fördel att börja vända tillbaka dygnet nu eftersom det bara är drygt en vecka kvar till skolan börjar.

Imorgon ska jag med mamma till jobbet. Hon håller på att fixa och dona på avdelningen och är helt själv den stackarn, så jag ska komma och hjälpa henne lite:) Så imorgon ställs klockan på 10.


Här om dagen kom jag på en brilljant idé.

Jag och Sara har pratat om att vi måste åka till varandra någon helg.

Så plingade det i mitt lilla huvud.

Att jag åker till henne den 5:e september, alltså dagen innan utställning. Sen putsar vi marsvinsöron, smörjer tassar och hela grejen tillsammans.

Det ska bli såå roligt! Så jag och Cindra ska ta en tågtripp tillsammans:)

Tänk att ingen av oss vågade ta kontakt med den andra för 2 månader sen..ojoj.

Nu ska jag kolla på råttatouille*.  Sen måste man nog gå och lägga dig ganska bra tid också om man ska upp "tidigt"

Av Maria - 6 augusti 2008 21:21

Har inte hänt så mycket idag.

Var en tripp till Stockholm med J och J. Trevligt:)

Stannade hos en av J och är nyss hemkommen därifrån.


Längtan till utställning bara växer och växer. Återigen vill jag ha en tidsmaskin. Cindra är en riktig pussgurka så jag hoppas hon lyckas charma Mia B som ska dömma petten. 31 dagar kvar. Det går fort:D

Men först är det marsvinspickningen i Rålamshovsparken(?) den 16:de tror jag. Sen börjar skolan på måndagen efter. Hua! Det ska bli roligt att träffa alla vänner igen efter två månader. Det ska bli spännande att börja nian. Men ändå trist att sommarlovet är slut. Och lite nervös är jag också. Årskursen med slutbetyg och allt!

Prinsessan ökar lite i vikt. Iof bara 30 gram/dag så jag vet inte om det är pga. ungarna eller lite mycket mat ;p..

Av Maria - 5 augusti 2008 21:15

..till och med mitt te kallnade fort idag. Men imorgon skulle de bli soligt med växlande målnighet på förmiddagen. Så det blir till att gå upp tidigt då..

Jag springer in till marsvinen stup i kvarten i hopp om att mammas Ålga har tryckt ut sina småknattar. Men hon har inte lika stor lust med det..Snacka om att jag är avundsjuk på mamma och Sara som ska få kullar snart!

Men mina kärlekar liggen brevid varandra i huset hela dagarna och bara myser :)

Igentligen är det inte ett hus för två så det ser lite lustigt ut.


Men dom tycker nog det är mysigt!?


Imorgon ska jag in till stora staden Stockholm med två vänner:)

Vi åker dit för en tidning som en av dom ska köpa men det kommer nog bli lite strosande också:) Kanske hittar något på rean.

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards