Maria, mitt i tonåren

Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

är livet alltid rättvist?

Av Maria - 28 mars 2010 14:46

Vår vackra Dolce Prinsipessa aka Doris finns inte mer..Allt gick så fruktansvärt fort.


Hon var dräktig i nionde veckan och hade 8 dagar kvar till hon skulle föda. Då kommer jag hem och ska gå in till marsvinen, ser då att hon sitter och ruggar och bär upp henne för att se vad som är fel. I henne sitter då en unge, en prematur, halvt utfödd. Antagligen hade den suttit där ett tag för den delen som var ute var torr och rentvättat från hinnan och så. Vi fick dra ut hela ungen och Doris mådde inte bra..


Aptiten var i botten och hon bara låg. Sen igår morse låg hon död i buren när jag kom upp. Vad hände??


Det känns ås jäkla tråkigt och framför allt pinsamt att vi blivit överlåtna alla dessa vackra djur och så skiter sig kullarna..

Jag och mamma diskuterade om varför detta händer. Det kan inte ha med skötseln att göra för teddysarnas kullar går felfritt. Är det rasen som är osund? Det tror jag faktiskt inte..


Eller har vi bara allmän otur med två honor som fick livmoderinflamation?

En hävde vi men hon kom inte igång med aptitet igen och sedan rasade magen - Bea.

Den andra lyckades vi häva allt och hon överlever - Prinsessan med 9 liv.

Summer Secret kastade sina ungar veckan innan hennes tumör bakom ögat började tokväxa (som vi tror att det var iallafall).

Men Doris, vad fasiken hände med henne? Tänk om jag hade varit hemma tidigare och kunnat dra ut ungen ett tag innan..


Hon hade dött medans hon åt. Hon hade en persiljekvist som stack ut ur munnen. Så hon dog ju lycklig..eller så lycklig hon kunde vara just då iallafall.

Just nu vill jag bara ta alla djur från hanarna och inte ha några kullar alls. Varför utsätter jag djuren för detta?? Men de blir ju så lyckliga när de får bebisar...


Sov sött älskade Doris, du har en stor plats i mitt hjärta..


  

 
 
Denise

Denise

28 mars 2010 16:08

Är så otroligt ledsen för din skull Maria! Jag vet inte vad jag ska säga men jag tänker på dig och kan inte låta bli att småle när jag tänker på persiljekvisten, Doris flög till persiljelandet där alla andra saknade och älskade grisar väntar på oss medan de blir alldeles runda om magen av allt gott.

Stor KRAM till dig!

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Sandra

Sandra

28 mars 2010 17:30

"Men de blir ju så lyckliga när de får bebisar" är ju naturens sätt att se till att arten inte dör ut, som med människor, det måste till glädjehormoner för att få kvinnor att ens tänka tanken att gå igenom en förlossning till. Däremot har jag oerhört svårt att tro att marsvin vill bli dräktiga eller få ungar, jag tror inte att de har längtan på det sättet. Det är ju ägaren som vill det och bestämmer sig för att ta risken med ett annat liv än sig själv. Då tycker jag att det är bra om man liksom du funderar på sin egen roll i det.

Trist att hon inte överlevde!

http://har ingen

 
Gisela

Gisela

28 mars 2010 20:54

NEEEJ!

http://svinkonst

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 augusti 2011 10:58

läs min blogg på mariauusimaki.blogg.se istället!

Av Maria - 4 augusti 2011 16:55

Jag får inte till det med att ladda upp bilder från mobilen hit till bloggen, så jag byter blogg till blogg.se. jag hoppas att ni tappra läsare som följer mig här fortsätter i blogg.se. den nya bloggen heter mariauusimaki.blogg.se :-)...

Av Maria - 4 augusti 2011 11:20


Godmorgon! Varje dag (förutom igår när grannen klippte gräset) så har jag sovit till 11. En perfekt tid, precis lagom till solen börjar bli varm och solvänlig!   Tänkte bara tipsa er om karotentabletterna jag äter. Jag började med dem för att jag...

Av Maria - 4 augusti 2011 00:37

Kvällens egentliga planer gick i kras, börjar tröttna på att arrangera saker när folk hoppar av i sista sekund! nu blev kvällen bra, om inte bättre, ändå. jag och marcus åkte in till stan, köpte med oss lite fika och satte oss vid slussen. Södertälje...

Av Maria - 3 augusti 2011 09:47

Vaknade rätt så tidigt idag, vår morgonpigga granne vars gräsmatta börjar precis utanför mitt fönster fick för sig att klippa gräset imorse. Men - mer tid till att sola!   För ett tag sedan nämnde jag det där skolarbetet som jag fått en idé till....

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards