Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under januari 2009

Av Maria - 22 januari 2009 19:44

Redan torsdag !? Jisses! Tycker veckan har sprungit förbi!

Skoldagen idag var bra, på förmiddagen fick jag inte så mycket gjort.

Eller egentligen fick jag det. Vi har kommit igång med slöjden, som jag fö. inte har haft sen jag slutade Ronna. Alltså mitten på sjuan. I slöjden får man göra vad man vill, välja bland trä och sy. Eftersom jag och sågar inte har så värst mycket gemensamt så tog jag syslöjd. Och vad passar inte bättre då ä att sticka mig en fin mössa? :) Så nu har jag gett mig på en som jag tycker är ganska avancerad. Men mössan kommer bli fin tror jag :) Våran slöjdlärare är så himla bra att jag ska försöka mig på MVG. Jag tror faktiskt jag kan lyckas. För redan nu är jag nog lite poppis hon henne ;)


Efter skolan åkte jag ner på stan. Tog en macka med kyckling curry röra. Det satt bra i magen! Sen flängde jag runt lite på stan. Hade sett massa tröjor till våren på HM.com som jag hade tänkt köpa. Tror ni dom fanns inne då? Nix..

Men förhoppningsvis kommer dom in lite närmare våren. Ist gick jag in på VILA där jag hittade två par byxor. Ett par "legginsjeans" och ett par chinos. Chinosarna var liite stora men jag köpte dom ändå för att fundera lite här hemma. Men jag tror nog de får åka tillbaka. Det finns ju chinos i vilken affär som helst så jag borde hitta ett annat par. Ett par fina örhängen hittade jag också. Sånt kan jag aldrig få för mycket av!

Var också in på bibblan och lånade upp halva deras hylla av böcker om Gotland. Tack M som lånade ut boken om fossiler! Den kommer komma till stor användning!!

Påväg hem sprang jag in på Ica och köpte mig plugg-godis. Det går mycket bättre att plugga då. Satt mig med skolböckerna direkt när jag kom hem.

Imorgon har jag två prov, ett no och ett so. Båda handlar om bergarter och jordbävningar/vulkaner.


Nu ska jag vara lite mormorig och sticka på mig mössa. Sen blir det nog til att läsa på lite mer till imorgon!


Hejsvejs!

Av Maria - 21 januari 2009 19:49

Jag har ju haft i planerna att börja på Liljeholmens Djurgymnasiet.

Inte längre! Jag och pappa var på öppethus på Spånga! Där av rubriken!

Jag kan inte säger mer än WOW, WOW, WOW! Sååå häftigt med deras "regnskogar" och allt vad det var. Asballt!

Dessutom hade dom en lunka! Mer "lunkis punkisar" åt svenska folket skulle jag vilja säga! ;)Jag fick för mig att den var från M´s Confettis. Vet inte om det stämmer. Söt va den iaf.

Så nu är det Spånga som ligger som etta! Helt klart. Resvägen ser inte jag som något problem,faktiskt. Det tar 25 minuter med bussen härifrån till stan, därefter 45 minuter på tåg till Stockholm södra (på morgonen- sovtid, på eftermiddagen-pluggtid) sen 13 minuter på tåg till Spånga. 1,5 timmar sammanlagt ungefär. Eftersom jag kan sitta uppochner,ut och in och bak och fram när jag åker tåg/buss/bil så har jag ju inga som helst problem att kunna plugga på tåget och bussen. Vilken är perfekt! Så med de betygen jag har så kommer jag förhoppningsvis in. Jag har nästan så mycket som medianen låg på 2008. Och nu kommer jag jobba upp mig också. För jag ska banne mig in där!

Om jag inte kommer in på Spånga utan de som jag ska ta som andrahandsval - Djurgymnasiet,så ska jag inte klaga heller. Det är samma utbildning men på något vis känns det som om jag får ut mer av utbildningen på Spånga. Jaja, nog pratat om skolan.


Idag har jag klippt mig. Gjort en extreme makeover. Jag har klippt lugg! Och är huuur nöjd som helst :) Nu ska jag hoppa in i duschen, sen blir det läggdags.

Av Maria - 19 januari 2009 17:04

Nu har jag Prinsessan ute på golvet här i mitt rum. Hon tycker det är himla kul och undersöker varenda hörna! Nackdelen är att hon lämnar pluttar efter sig vart hon än går..


I skolan idag fick jag hur mycket som helst gjort! För att få MVG i SO ska jag skriva ett fördjupningsarbete om Lummelundagrottan och raukarna på Gotland. Kring raukarna finns det även många olika stenar och sånt som jag ska få med. Tror på ett bra arbete där ;)


Imorgon är det ännu en dag och jag ska jobba minns lika bra då! Det känns som om jag fått tillbaka gnistan att gå till skolan nu igen! Skönt :)

Imorgon är det också öppethus på Spånga Gymnasium. Ska bli kul att se hur det ser ut. Jag var på Djurgymnasiet i höstas så hur det ser ut där vet jag redan.

Förresten, jag låg ju 5p under intagningspoängen på Djurgymnasiet. Men jag fick veta för någon dag sen att de skrivit fel på hemsidan! Alltvå har jag 5p över. Vilket inte är så mycket men..

Det skulle vara skönt om jag kom in där då det är på rätt sida av stan. Annars tar det lååång tid att åka.


Nu har Prinsessan parkerat under min säng tror jag.. ska nog ta och leta fram henne.

Av Maria - 18 januari 2009 16:03

Imorse flyttade vi om massor i burarna! Sickan och Bea var i en liten bur. Dvs. enrummaren. Nu när det blivit så mycket nya ungar och både ungar och vuxna har flyttat så har det blivit gott om plats i burarna.

Så Sickan och Bea fick hoppa in i Cindras och Dashiras tvårummare, och Cindra och Dashira tog deras då de inte springer runt lika mycket.

Ner till Sickan och Bea fick också lilla sockersöta Alina som är 5 veckor flytta. Och Bea som jag trott var snällheten själv jagar stackars Alina runt runt i buren. Så fort Alina kommer i närheten av "Bea´s" mysrulle skriker Bea i högan sky! Men nu har det lugnat sig :)

När de nyfödda ungarna blir äldre ska det möbleras ännu mer. Då ska tjockis-Prinsesssan få flytta ihop med Ina som också är fruktansvärt glad i mat. Jag stog och kollade på Prinsessan idag när hon åt vitkål och hon bokstavligen kastar sig över maten och gluffsar i sig vitkålsbiten i 180!


Efter möbleringen vart jag väldans baksugen. Och hembakat bröd är ju det godaste som finns. Så jag knatade ner till affären och köpte mig ingredienser till bröd. Sen var det bara att kavla upp ärmarna och börja baka! När degen jäste hade jag ju inget annat för mig så då gjorde jag syltgrottor. Smaskens! Nu är bröden inne på sin andra jäsning och ska vilken sekund som helst in i ugnen. Ganska exakt 31 sekunder kvar. Kakorna är redan klara och jag har provsmakat, några stycken.


Jo förresten! Vi ska ner på Stämman i Lessebo! Såg nyss att det kommer vara ett ungdomsspecial anordnat! Kul kul! :D


Nu ringde klockan.

Av Maria - 17 januari 2009 16:17

Jag sitter och surfar runt på alla möjliga marsvinssidor och kom in på danska uppfödare. Och jag undrar ja varför vi inte döpt något av våra djur till Bamse Van Rosenkål för? Det hade en i Danmark gjort. Att läsa danska är himla kul. Alla dessa ord, man sväljer ju sin egen tunga när man ska uttala dom.

Lite kul va också;

Opdræt af: Gylden, gylden satin, teddy, en smule to og trefarvet crested

En smula av trefärgat!


Ja, jag är extremt lättroad när det gäller knäppa ord.

Nu ska jag fortsätta surfa runt och skratta lite. Jag har nästintill kramp i magen för jag skrattat så mycket!

Av Maria - 17 januari 2009 13:51

Det var filmkväll med sova-över igår. Trött som bara den är jag.

När jag kom hem vid tolvtiden på dan idag hade Nilma fått två stooooora fina bebisar!!

Det har varit rena rama babyboomen här hemma den senaste månaden!

Och varje dag tycker jag det har mailat någon som vill ha marsvinsbebisar. Kul kul! :D


Jag blev sådär akut jättesugen på lax alldeles nyss. Så snart när pappa kommer hem ska jag ta fram valpögonen och blinka lite snällt om att åka till Maxi. Åh! Ugnsstekt lax med klyftpotatis, sallad och en god sås! Det vattnas i munnen på mig!


Marsvinsspelet är ju löjligt roligt måste jag säga. Jag och S är helt insatta i det där och lägger ner våra liv på det! Inte riktigt kanske men :p

Jag vet faktiskt fler marsvinsmänniskor som också sitter där och nördar.

Nu måste jag gå och titta lite på bebisarna! Dom är såå söta. Tror mamma lägger ut bilder i sin blogg snart.

Av Maria - 15 januari 2009 16:51

Dagarna rullar på. Går upp, åker den evighetslånga vägen till skolan, vid lunch börjar jag bli människa igen och ska då försöka få i mig lite äcklig skollunch, slutar skolan, kommer hem, äter något eftersom det inte var god mat i skolan, sätter mig här, somnar. Har faktiskt gjort ett experiment med mig själv sen skolan började. Mornar är ju ett helv*te för mig, som jag säkert sagt många gånger. Och på kvällarna har jag kommit i säng vid halv 11 ungefär. När jag har gjort allt "ska bara" så är klockan så mycket.

Så nu tänkte jag att frånochmed när skolan börjar ska jag lägga mig tidigt. Som tidigast har jag legat i sängen kvart över 8. Somnar efter ca. 10 minuter. Tror ni jag är piggare när klockan ringder kvart i sju dagen därpå?- NEJ! Morfar sa till mamma när hon var liten och var lika dan som mig att det blir bättre när man bli äldre. Nu är mamma äldre och inte har det blivit bättre. Så jag är helt enkelt inte en morgonmänniska. Punkt slut.


Skolan då. Vi har fått massa nya lärare. Och ni minns att jag var orolig för spanskaläraren? Jag hade rätt. I onsdags när vi hade spanska kom det in en tjej. Kanske 19 år. "Hej jag heter -- och har pluggat spanska på högstadiet precis som ni. På gymnasiet läste jag franska. Och jag gick ett marint gymnasium där vi i trean fick segla över atlanten."

Om hon ska komma och vara vår spanskavikare kan väll lika gärna jag ställa mig där framme och låtsas vara lärare. För vad vi än frågade om sa hon- "slå upp i lexicon" Men igår kom det ännu en ny spanskalärare som åtminstone hade varit i Spanien och kunde massor lät det som. Hon frågade vad vi tränat på och vad vi vill träna på osv. Det kändes lite mer seriöst. Men jag vill ändå ha tillbaka min A :(..

Vi har en ny slöjdlärare också som jag redan nu tror kommer bli min nya favvis efter J och A. Men de båda har ju slutat.

I de flesta ämnen har vi börjat förbereda oss för nationella proven. Behöver jag säga mer än att jag är nervös? De första provet tror jag ska skrivas vecka 6 om jag inte minns fel.

Att det är sista terminen av nian märks redan. Vi har blivit bombade med uppgifter så jag kan dela ut åt hela Södertälje! Men den här terminen ska jag inte spara allt till slutet som jag gjorde sist utan jag har redan börjat med det mesta. Jag ska ge gärnet nu för jag veta att jag ligger på gränsen till högt betyg på flera ämnen. Vi har ju projekt hela tiden som pågår i 6 veckor. Nu är det ett NO/SO projekt. Om bergsarter och mineraler. Inte det roligaste som finns men. Där iaf finns det en uppsats man kan skriva för att få MVG. Självklart ska jag skriva den då jag ligger preciiiiis på gränsen till MVG i SO.


Marsvinen går där dom går och det är snart dax att sätta Sickan med en hane igen. Känns lite trist då hon är som bäst nu. Men hon kanske återhämtar sig lika bra som hon gjorde efter förra kullen. Jag har börjat kolla lite med hanar och så. Men kom just på att jag måste maila J om det.

Och igår var den en månad kvar tills jag ska döma på Svealands KM.

På utställningen i Valbo i början av mars ska jag skriva provet och sen i Kallhäll någon helg därefter ska jag döma upp. Sen är jag förhoppningsvis godkänd domare och kan döma på riktigt. Känns bra att få döma på KM innan som en liten "träning" när det inte är så många djur.


Nu blev det långt!

Av Maria - 10 januari 2009 16:31

Alldeles nyss ringde det en man hit och sa att han hittat ett katthalsband i deras rododenron (stavning?)

Jag fick ju gravera in hennes namn och vårt telefonnummer på en sån där liten silverbricka som man sätter på halsbanden när jag praoade.

När hon kom hem en dag utan halsband kändes det lite trist att den var borta. Dels för att det är ju himla bra (vilket visade sig nu) men också för att det var så fin :) Så jag fick gå över till gatan brevid och hämta hennes halsband. Nog såg hon lite glad ut när hon fick tillbaka sin fina silverbricka som glänser så fint! :)


Nästa gång kanske det är hela katten som är borta..


Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards