Maria, mitt i tonåren

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 21 april 2010 09:17

Sitter i skolan och väntar på att min naturkunskapslektion ska börja. Har hört rykten om att vi kommer få tillbaka våra energiarbeten idag. hoppas verkligen att det gick bra för mig på det..

Igår fick jag tillbaka två arbeten, ett i svenska och ett i idrott. Idrotten var ett prov och där var jag 1,5 poäng ifrån mvg! *stolt* Och i svenskan låg det mesta på ett vg. Så sjutton ska jag nog klara gymnasiet också ;-)


Vad har hänt sen sist då? Ja veckan började med Hugodagen måndag. Det är den värsta och längsta dagen i veckan. Både gott och ont att den är i början. Men det klarades av med bara lite små grejer här och var, lite förseningar och annat strul. Men somnade för en gång skull i tid (har inte kunnat sova ordentligt på typ två veckor!?) och vaknade rejält utvilad igår morse. Iväg till skolan igen för en rätt lugn dag där vi fick ganska många nya arbeten att ta tag i. Men jag har tänkt att sätta igång redan idag så att jag inte halkar efter och sitter panikslagen dagen innan. Fattar inte varför det alltid lyckas bli så..


Igår var det också styrelsemöte, 10 minuter från skolan. Så hem från skolan för att sen åka tillbaka på kvällen för att åka hem och sova och sen tillbaka. Kunde ha stannat igår efter skolan men det skulle bli så många timmar och såå mycket roligt finns det inte att se här i Spånga. :-p


Hmm..börjar fundera på om jag är i rätt sal, vi började för 5 minuter sen och ingen är här!? shiit

Av Maria - 19 april 2010 19:22

..och ett år kvar till hiiiimmelriket! Haha nejdå. Men sjutton känns som en sån där mellanålder. Man får varken göra mer eller mindre, inget blir billigare eller dyrare.


Min födelsedag var iallafal underbar. Som sagt kom tjejerna hit vid 6 på lördagskvällen. Min mat blev lyckad och alla åt tills vi rullade in i vardagsrummet och flamsa och tramsa. Syrran hade ett sanning och konsekvens spel som vi körde. Jag fick det kortet där de stog "efterlikna en förkrossad sälunge som tappat bort hela sin familj", det var en upplevelse..

Av dem fick jag ett collage av de senaste åren. På några bilder hade jag lust at säga "känner jag den där bruden!?" Väldigt fint gjort var det iallafall!

När klockan slagit över 12 på långa vägar begav vi oss ut i husvagnen där det var yttligare några vakna timmar innan vi slutligen somnade. Mycket skratt blev det!

När de gått hem på söndagen var det bara att handla in mer kakor och tårtor för nästa gäng. Men den här gången lite mer sansade släkten :-p eller två kusiner med familj och mormor. Kändes konstigt att inte ha morfar där..det var någon som frågade vilka som skulle komma, då sa jag mormor och morfar men kom på mig själv direkt att så är det ju inte alls de..av släkten fick jag pengar och även av mamma och pappa. fick ett tangent bord också, ett trådlöst! så nu sitter jag i sängen med tangent bordet! härligt liksom! så om det är stavfel vet ni varför :-p


I skolan idag så hade vi boxning på idrotten, var helt galet slut efteråt, låg helt utslagen på golvet och konstaterade samma sak som jag gjorde förra gången vi boxades - JAG SKA INTE GÅ LUMPEN!!

Av Maria - 17 april 2010 12:28

Kommer hit ikväll!!! Ska bli galet roligt att träffa dem igen! Den ena har jag känt sen jag lärde mig prata, vi har hållt ihop sedan dess, den andra började jag i sexårs med, tillsammans med den första. Sedan när vi tre gick i trean kom yttligare en tjej in, sedan började den sista hos oss i fyran. Sedan dess har det alltså varit vi, ingen som kommit eller gått. Det är vad jag kallar ett järngäng! Och dessa tjejer, älskar jag över allt annat. Det är äkta vänskap..


Ikväll iallafall kommer de hit och vi ska äta och snacka av oss om allt galet som hänt sen vi slutade nian. Sen ska vi alla 5 premiärsova husisen! Myyyyys!!


Nä nu ska jag fortsätta städa! Imorgon fyller jag ååååååååår

Av Maria - 13 april 2010 10:10

Jag vet inte hur länge jag har velat ha en hund. Det är väl 80% av sveriges befolknings dröm men jag vill det verkligen. Inte bara ha för att ha utan jag vill allra helst ha en hund som haft det svårt innan, som man kan ge ett värdigt liv. Leka med, träna, bada, mysa, gå, springa, ja allt! Göra en god gärning för hundens liv liksom. Det är min stora stora dröm. Men om jag skulle skaffa en hund nu skulle jag inte ge den de värdiga livet jag önskar, för jag är borta så pass mycket hemifrån om dagarna. Visst den kan vara på hunddagis men det känns inte rätt om det nu är en omplaceringshund som redan har det kämpigt. All cred till hunddagis, det är inte så jag menar. Men ja, ni förstår ;-)


Igår satt jag och tittade på Animal Cops i Houston på Animal Planet. Jag har en fundering att försöka göra min praktik där i trean. Men hur sjutton ska jag kunna komma hem därifrån utan hund? De om NÅGRA har ju haft det tufft. Blir ju arg bara jag sitter och tittar på det där. Tuur att min engelska inte är den tokbästa, så jag kan inte säga så mycket om vad jag tycker ;-) Det gäller ju att se allt från den ljusa sidan, visst??


Tänk att ha en hund idag, i det här härliga underbara vädret, jag hade varit ute i timmar!! Men det är ju inte lika kul att vara ute för sig själv och gå och lattja. Och katten är lite knepig att få och göra som man vill. Får helt enkelt vänta :-) Den som väntar på något gott..


Idag är jag hemma från skolan. Igår hade jag feber, helt oförklarligt. Och även idag. Hade inte så värst mycket men jag har så låg temp i vanliga fall så 37 för mig är feber. Och det är så galet mycket som händer till helgen och nästa vecka så om jag inte var hemma från början nu och tog det lugnt skulle jag slå vad om att jag ligger sänkt hela nästa vecka! Så just nu sitter jag och tittar på ett sånt där urtråkigt, meningslöst ring-in-program. Alla säger ju att jag pratar så oerört mycket, kanske skule jag passa som programledare där? :-p

Av Maria - 11 april 2010 20:35

I fredags gav vi oss iväg mot Landskrona och Skåneland! Jag har aldrig varit i Skåne tidigare, men nu har jag! Såg tillochmed Danmark! Nej det är inte så att jag är en icke-berest människa. Det är jag allt annat än :p Men just Skåne har vi aldrig varit i! Vid halv 10 for vi iväg för att plocka upp vårt resesällskap för att sen dra vidare neråt och neråt och neråt.. Efter närmare sju timmar var vi framme i varma Landskrona, dock med lunchpauser och fikastopp. På kvällen vart det grekrestaurang, och det tackade jag inte nej till! Kvällen vart inte så värst sen, för på lördagen skulle vi upp tidigt för att hinna vara i lokalen halv 8 för incheck innan mötet. Jag åkte inte som representant för Norrort men ville ändå sitta med på mötet för att veta vad som beslutades. Efter 4 timmar, och x antal mackor var mötet över :-p Och nog tycker jag att besluten blav bra ändå! :-)


Utställningen då, Beata Queen fick sitt sista silver och kom hela 3/15! Är så stolt över min lillsnuttis :-) Nu fick hon sitt sista silver och är guldpet! I ras ställde vi lite juniorteddysar och det gick över förväntan! Vår lilla Debora Jo kom hem med ett cert! Det var nog den absolut längsta utställningen jag varit med om. Vid 8 kom vi därifrån vilket resulterade att vi var hemma till 2..Men på hemvägen stannade vi inte och åt utan de som körde stannade lite då och då vid en mack och en gång fick jag en macka. Väl hemma vart jag avsläppt hos Marcus och smög in vid 2 på natten. Har inte sett han sen i måndags då han har varit i Spanien, så det var skönt att få ses igen.


Idag sov jag till halv 2 eller något sånt och ändå är jag dyngtrött! Men det är väl inte så konstigt så mycket jag har farit och flängt den här veckan! Jobbade på djurhuset tisdag och onsdag. Och man blir tröttare än vad man tror! Men kul är det.

När jag kom hem hit flyttade jag om lite i burarna. Elsa har gått utan hane i en vecka nu så jag satte ner Zambezi till henne. Han var glad över att få en kompis igen! Håll tummarna för att hon blir dräktig nu!


Dax att sova kanske? Tidig morgon imorgon..

Av Maria - 8 april 2010 15:06

Nu är jag nog så gott som färdig inför imorgon! Hade tänkt a jag skulle hunnit vara med några vänner idag men hela min plan blev lite förskjuten då jag vaknade med huvudvärk. Som tur var gick den över tillslut. Men jag hann inte med vännerna. Det får vi ta en annan gång! :-)


Började med att byta i några burar, inte alla då det blir lite ommöbleringar efter utställningen. Elsa ska bla. sättas med Zambezi och vi måste försöka få in Prinsen till någon. Han blir så deprimerad när han sitter själv, stackarn. När jag var och bytte i Waddingtons bur så tog jag upp och klippte klorna på henne. Hon har ju gått ner sig riktigt bra nu! nu väger hon knappt 1200. Alltså har hon gått ner drygt 100 gram. Tror detta är tack vare att vi tog ut matskålen och satt henne i en större bur så hon hade mer yta att traska runt på :-) Hon har dock lite mer att gå ner men om det går i den här farten kommer hon vara fit for fight om några veckor ju och blir då troligtvis till salu! *blink blink* Hon fick sig ett bad också för hon mjällar och fäller så mycket päls! Hennes dotter har exakt samma tjocka päls, tror att nu när det börjar bli varmare ute och det märks av inne i marsvinsrummet så fäller de av "vinterpälsen". Så hon fick sig ett bad. Kom på att hon har ju inte badats sen vi fick henne, för då var hon dräktig och då ville jag inte hålla på bråka med henne.


Sedan var det dax att bada mina kära selfflickor. När jag skulle ta en sista tvätt i deras öron med våtservetter innan bad märkte jag att servetterna var alldeles torra. Så ner på affärn för att köpa nya. När jag kom dit hittade jag bara några decifiserings (stavningen????) servetter och det kan inte vara så skönt att ha handsprit i öronen. Så ed mig hem fick jag istället lite grönsaker. Men kom på att vi har ju en till förpackning i ett skåp hemma. Så hem hela halva kilometern igen och då kommer jag på vart de fanns inne på affären. Men orkar inte vända då vi har hemma. Trodde jag, kan ju lika gärna tvätta öronen med tidningspapper som med de där! Så då fick jag ta vanliga blöta pads istället. Men måste ner till affärn igen sen och köpa. Hursomhelst är de badade nu! Väskan till både oss och djuren är packade och transporten fylld!


Nu ska jag ta och bläddra igenom årsboken som kom idag!

Av Maria - 5 april 2010 19:50

Då är det slut på allt vad prinskorvar och köttbullar heter fram till jul då. Jag var nästan fortfarande lite trött på påskmat sen julen faktiskt! Tycker ju allt har gått så fort så jag var inte riktigt redo för ännu mer prinskorvar och köttbullar! Men som tur var åt jag bara en påskmiddag, och det var gott :-) På lördagen var jag som sagt hemma hos marcus och blev bjuden på påskmat och annat gott. På söndagen var släkten här, fast då åt vi kyckling, och cheesecake! Jag har nog aldrig ätit så mycket cheesecake någon gång! :-p Behöver jag ens säga att det var gott?


Just nu sitter jag och tragglar igenom en hemtenta om antikens grekland som ska in efter lovet. I början var det lite trögt men nu börjar jag komma igång! Det är ju inte mitt bästa ämne direkt..


Imorgon ska jag vara och jobba på djurhuset. Längtar så sjukt mycket! Förstår inte varför det är så kul. Men jag lär mig så himla mycket. Både om alla olika foder som finns, men också väldigt mycket om hundar, då de båda tjejerna som är anstälda är väldigt intresserade av hundar. Sen tycker jag det är jättekul att vara i butik, få hjälpa folk osv. Sånt gillar jag :-) Någon dag i veckan har jag tänkt att försöka hinna ner på stan också. För någon månad sen öppnade jag min garderob och tänkte "shit, jag behöver ju inte shoppa på hundra år!" men vart har alla dessa kläder tagit vägen undrar jag?? Har iaf sätt massa snyggt inne på HM för ganska bra pris så jag ska nog ta med mig plånboken och bara fylla kassarna! Jag borde ha lite tid på torsdag, får se om jag drar mig in då :-)


Förresten förresten förresten!!! Jag tror att Junipher är dräktig. Hon har gått tillsammans med Alvar i tre veckor och en dag nu och hon har gått upp över 50 gram. Kanske är lite tidigt att det ska synas på vågen men?.. Det har iallfall gått väldigt mycket vatten i den buren. Och det brukar ju tyda på att de är dräktiga. Så idag tog jag upp henne och klippte klorna så kort det gick och tänker inte röra henne ur fläcken förän hon fött bebisarna...

Har också flyttat ut Prinsen ifrån Elsa som ska få några dagars marginal innan hon sätts in till Zambezi. Nu har hon gått med Prinsen sen första november och ingenting har hänt. Känns väl onödigt med den där marginalen men jag slår vad om att om vi inte gjort så hade hon fött precis så man inte vet vem som är pappan. Konstigt egentligen hur de kan gå så länge tillsammans och inte bli dräktig! Hon har ju gått med honom förut och då blev hon ju dräkig. Mysko. Men jag tror 100 på kombinationen med Elsa och Zambezi! Å andra sidan kommer väl alla kullar lagom till sommaren nu då men vi kan inte vänta mycket längre på att sätta de i avel.


Nee, nu ska jag återgå till mitt arbete!

Av Maria - 1 april 2010 20:36

Då var det äntligen lov. Känns så skönt! Men jag har en fullspäckad vecka framför mig! Men det är iof bra, för då blir jag inte lika stressad över skolan. apropå det, jag måste ringa sjukan om stressen. Idag var det nästan outhärdligt, eller är nu med. Det värker så över bröstet. Hua..

iallafall.


Imorgon ska jag och mamma möta upp N för att lämna tillbaka lyckopillret Kenton. Han är den sista länken till min Doris, ska pussa och snusa på honom extra mycket innan jag lämnar ifrån mig honom..:-( Återigen, stort stort tack till dig N för att vi fick låna honom. Tror det hade blivit underbara bebisar på alla sett och vis..

På lördag är det påskmiddag hemma hos Marcus. För att sedan ladda om batterierna för att äta en ny påskmiddag här på söndag!

På måndag har jag inget särskillt planerat. Säga hejdå till Marcus som åker till Spanien. Jag hatar verkligen farväl. Förvånar mig inte om jag gråter flooooder.

På tisdag och onsdag ska jag jobba på Djurhuset där jag praktiserat ett par gånger :-) Och på torsdagen göra iordning alla djuren till utställningen och på fredagen drar vi ner mot Landskrona och stämman! Är där hela lördagen och kommer hem sent på kvällen. På söndagen måste jag nog plugga lite tror jag..det är ju trots allt fortfarande verklighet.


Haha sen har jag lyckats med TVÅ lur idag!! Det första på Marcus. Jag sa att pappa saknade tillbaka till Övik där han kommer ifrån och vill flytta upp tillbaka igen. Han gick på det, men nästan så jag känner mig lite taskig faktiskt..

Sen lyckades jag även lura min underbara vän Åsa. Som iof är sig själv i ett nötskal när det gäller lur. Hon är så lättlurad att jag skulle kunna lura henne om vad som helst! Men nu sa jag iallfall att om man drar en nylonstrumpa över mobilen när man lyssnar på radion blir mottagningen grym. Hon gick och provade..

Ja, ni som läser metro om mornarna vet nog vad jag fått min idé ifrån ;-)


Nu ska jag gå och bara Kenton :-)

Glad påsk på er alla!! Hur många det nu är som fortfarande läser här..

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards