Maria, mitt i tonåren

Direktlänk till inlägg 28 december 2009

älskade du

Av Maria - 28 december 2009 16:53

Söndagen den 27 december vid 10 tiden - mardrömmen..

Vaknade med ett skrik när mamma kom in till mig och sa vad hon nyss fått höra i telefonen. Morfar hade tagit sitt sista andetag. För hans skull var det de bästa. Han slapp ligga halvt förlamad i sjukhussängen, inte ha ork till att prata eller röra mer än pekfingret på höger hand.

Jag tänker på alla fina minnen vi har tillsammans. När jag var liten och satt i hans knä i soffan, vi jämförde våra fingrar, vems som var stört och längst. självklart vann han. När vi spelade handduks fia-med-knuff. Morfar vann alltid men med det hjärta av guld han hade spelade vi tills alla hade vunnit en gång. De sista minnerna jag har av honom är dels dagen innan julafton. Jag, mamma och sara var upp till honom. Mamma gick ut för att ringa ett samtal och jag och sara satt brevid morfar, den dagen var han så pass pigg att han kunde viska fram ljud, men dock väldigt otydligt. Han orkade ha ena ögat lite halvt öppet. Han frågade mig om jag hade körkort och berättade att jag ska börja köra när som helst, bara vi får tid. Då sken han upp och öppnade ögonen, frågade om hans andra barnbarn hade körkort och såg för stunden ganska lycklig ut. Senare så kunde jag inte hålla inne gråten utan det forsade ner för kindera på mig. Med den kraft han hade lyffte han sin varma hand mot min kind och torkade tårarna och flätade in sina fingrar i mitt hår, sa "jag har ett så vackert barnbarn, gråt inte" Det var sista dagen han var någolunda kontaktbar. Julafton var vi upp men då fick vi inte någon större kontakt med honom. När vi var upp på juldagen igen var tillståndet detsamma som julaftonen. Tidigare hade han kramat handen när man sa hej, men inte längre. Han hade fått lunginflamation och andades jättetungt och fort, nästan hyperventilerade emellanåt. Jag la mitt huvud brevid hans på kudden och pratade med honom, tackade för julklappen och sa att jag älskade honom. Försökte få han att lugna andningen. Tillslut lugnade han ner sig och han lyffte handen och letade efter min hand och flätade ihop våra fingrar, vi låg så i nästan 2 timmar, jag grät så jag blötte ner hela kudden och det rann en tår från morfars öga. Han måste ha känt att jag legat där brevid honom. Men nu är hans liv slut och himlen fått en ängel med ett hjärta av guld. Min älskade morfar, vi ses en dag.   

 
 
Natala

Natala

28 december 2009 19:17

Maria, jag tänker på dig och din familj, stor kram till dig och Catti! Ush det här inlägget var jobbigt, börja tänka på min farmor, mitt i all sorg Maria, var glad att du fick och "hann" ta farväl, jag hann aldrig det och det svider än idag...

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

31 december 2009 10:31

Önskar Dig ett riktigt Gott Nytt År!!!


Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sofie

28 januari 2010 15:15

Jag förstår vad du går i genom, gumman. jag vet hur ont det gör. Du får tänka på alla glada minnen och om det briste så finns jag här för dig. Du är mycket starkare än du tror!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 augusti 2011 10:58

läs min blogg på mariauusimaki.blogg.se istället!

Av Maria - 4 augusti 2011 16:55

Jag får inte till det med att ladda upp bilder från mobilen hit till bloggen, så jag byter blogg till blogg.se. jag hoppas att ni tappra läsare som följer mig här fortsätter i blogg.se. den nya bloggen heter mariauusimaki.blogg.se :-)...

Av Maria - 4 augusti 2011 11:20


Godmorgon! Varje dag (förutom igår när grannen klippte gräset) så har jag sovit till 11. En perfekt tid, precis lagom till solen börjar bli varm och solvänlig!   Tänkte bara tipsa er om karotentabletterna jag äter. Jag började med dem för att jag...

Av Maria - 4 augusti 2011 00:37

Kvällens egentliga planer gick i kras, börjar tröttna på att arrangera saker när folk hoppar av i sista sekund! nu blev kvällen bra, om inte bättre, ändå. jag och marcus åkte in till stan, köpte med oss lite fika och satte oss vid slussen. Södertälje...

Av Maria - 3 augusti 2011 09:47

Vaknade rätt så tidigt idag, vår morgonpigga granne vars gräsmatta börjar precis utanför mitt fönster fick för sig att klippa gräset imorse. Men - mer tid till att sola!   För ett tag sedan nämnde jag det där skolarbetet som jag fått en idé till....

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards