Maria, mitt i tonåren

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2008

En dag utan huvudvärk...

Av Maria - 15 oktober 2008 11:03

..trodde jag ja!

När jag vaknade låg jag i sängen och kände efter, klämde och kände på huvudet, INGEN HUVUDVÄRK!

Jag gick upp, kunde gå ända till badrummet utan att känna mig svimfärdig!

Satte mig med skolböckerna på en gång. Fick projektet klart. Bara lite småfilning kvar. Tur va väl det! För nu börjar huvudvärken göra sig påmind igen..

Det kan ju vara för att jag känner mig så stressad men det tvivlar jag på.

Ska försöka äta lite mat och dricka massvis av vatten och hoppas på att det ger sig. Annars får jag ta till min gode vän Ipren igen. Jag vill för allt i världen inte ligga som jag gjorde igår.

Nä, mat var det. Sen en höööög av skolböcker. Blää..


 
 
Natalia

Natalia

15 oktober 2008 19:18

Det är ingen fara Maria, jag önskar att jag hade haft ngn att fråga så jag förstår att du har massa funderingar!

Nej, på Skara blir du utbildad djursjukvårdare, det är den ENDA utbildningen i Sverige, m a o på Djurgymnasiet blir du inte Djursjukvårdare, du blir Djurvårdare med inriktning djursjukvård. Därför är det så svårt att komma in på Skara, för det är den enda utbildningen och det finns omkring 40 platser varje år... Vill man bli veterinär så finns utbildningen i Uppsala, det som de har gemensamt är att både veterinärutbildningen och djursjukvårdarutbildningen bedrivs av SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet.

Men givetvis finns det genvägar, alla som jobbar med djursjukvård har givetvis INTE gått på Skara, jag har tex inte gått där. För att få komma in på Skara så måste man ha praktiserat på en klinik i 6 månader, och det är oftast efter den praktiken som man faktiskt kan få jobb! Så du behöver inte känna att drömmen är omöjligt bara för att man inte kommer in på skara, som sagt det finns genvägar. Sedan vet jag att utomlands är det lättare att komma in på veterinärutbildningar samt djursjukvårdarutbildningar, finns tydligen 1 i finland som är på svenska!

Så skillnaden mellan Djurgymnasiet och Spånga är att på Spånga får du prova lite av varje, medan på Djurgymnasiet väljer man inriktning, hund, djurparks, djursjukvård osv, men i slutändan blir man samma sak: djurvårdare.

Känns det snurrigt eller lite mer tydligt nu? :)

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Natalia

Natalia

15 oktober 2008 21:57

Som jag skrev, många får anställning efter att de har praktiserat i 6 månader, så då jobbar man ju som djursjukvårdare, men du har inte ngn utbilning svart på vitt, men man får ju gå kurser etc och utveckla sig under tiden. Jag vågar nog säga att det är fler som tar den vägen, än genom Skara, just för att det är så svårt att komma in. Djurvårdare brukar jobba främst på djurparker, sedan såklart i djuraffärer å liknande, medan djursjukvårdare jobbar ihop veterinär på klinik. Säg till om du fortfarande inte förstår skillnaden. Maria, om JAG har tagit mig hela vägen hit så är det klart att du också gör det, du verkar vara en flitig och duktig elev! :D

http://hellopiggy.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 9 augusti 2011 10:58

läs min blogg på mariauusimaki.blogg.se istället!

Av Maria - 4 augusti 2011 16:55

Jag får inte till det med att ladda upp bilder från mobilen hit till bloggen, så jag byter blogg till blogg.se. jag hoppas att ni tappra läsare som följer mig här fortsätter i blogg.se. den nya bloggen heter mariauusimaki.blogg.se :-)...

Av Maria - 4 augusti 2011 11:20


Godmorgon! Varje dag (förutom igår när grannen klippte gräset) så har jag sovit till 11. En perfekt tid, precis lagom till solen börjar bli varm och solvänlig!   Tänkte bara tipsa er om karotentabletterna jag äter. Jag började med dem för att jag...

Av Maria - 4 augusti 2011 00:37

Kvällens egentliga planer gick i kras, börjar tröttna på att arrangera saker när folk hoppar av i sista sekund! nu blev kvällen bra, om inte bättre, ändå. jag och marcus åkte in till stan, köpte med oss lite fika och satte oss vid slussen. Södertälje...

Av Maria - 3 augusti 2011 09:47

Vaknade rätt så tidigt idag, vår morgonpigga granne vars gräsmatta börjar precis utanför mitt fönster fick för sig att klippa gräset imorse. Men - mer tid till att sola!   För ett tag sedan nämnde jag det där skolarbetet som jag fått en idé till....

Presentation

Maria Uusimäki heter jag och är 18 år. Pluggar till djurvårdare på Spånga gymnasium, andra året. Mitt största intresse är marsvin, som tar upp en stor del av min vardag och även bloggen. Men det skrivs även om tankar drömmar och vardagen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards